EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


یک روزنامه‌نگار مصری پس از چهار سال بازداشت موقت آزاد شد
جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

هشام عبدالعزیز، روزنامه‌نگار مصری، که به‌عنوان تهیه‌کننده برای شبکه رسانه‌ای الجزیره کار می‌کرد، پس از حدود چهار سال حبس در بازداشت موقت، در تاریخ یکم ماه مه آزاد شد.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون در این رابطه گفت: «در روز جهانی آزادی مطبوعات، ما از مقامات مصری می‌خواهیم که همه روزنامه‌نگاران زندانی را که بازداشت آنها حق آزادی مطبوعات و آزادی بیان را تضعیف می‌کند و نگرش آن را نسبت به حقوق بشر زیر سؤال می‌برد، آزاد کنند.»

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) ضمن استقبال  از آزادی او، از مقامات مصری خواست تا همه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای زندانی در این کشور را که حداقل هفده نفر هستند، آزاد کنند.

این روزنامه‌نگار که در ژوئن ۲۰۱۹ در فرودگاه بین‌المللی قاهره دستگیر شد توسط مقامات مصری به «عضویت در یک گروه تروریستی» و «اشاعه اطلاعات نادرست» متهم شد. این اتهامات اغلب برای بازداشت روزنامه‌نگاران در این کشور استفاده می‌شود.

از زمان روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در سال ۲۰۱۴، چندین خبرنگار شاغل در رسانه الجزیره، مورد هدف مقامات مصری قرارگرفته‌اند.

دستگیری‌های خودسرانه روزنامه‌نگاران، فعالان و دانشگاهیان مصری به‌طور سیستماتیک، توسط سازمان‌های حقوق بشری و گروه‌های آزادی مطبوعات، ازجمله فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران محکوم شده است.






کارت

کارت