EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت روزنامه‌نگاران توسط دولت چین  
یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

دولت چین لی یانه، روزنامه‌نگار تایوانی و سردبیر خانه انتشارات گوسالی را در ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ با اتهام مشارکت در فعالیت‌هایی که امنیت ملی را به خطر می‌اندازد بازداشت کردند. این بازداشت در حالی صورت گرفته است که دونگ یویو، ستون نویس ارشد روزنامه چینی گوانگمینگ دیلی  نیز در ماه فوریه  هنگام صرف ناهار با یک دیپلمات ژاپنی در رستورانی در پکن، دستگیر شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) بازداشت خودسرانه این دو روزنامه‌نگار توسط مقامات چین را محکوم کرد  و از دولت چین خواست به آزادی مطبوعات احترام بگذارد و آزادی فوری آنها را تضمین کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرد: «دستگیری دونگ یویو و بازداشت لی یانه چالش‌های عمیقی را که روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای در چین با آن مواجه هستند، نشان می‌دهد.»

فدراسیون افزود: «از مقامات چینی می‌خواهیم که به حفاظت از آزادی مطبوعات همان‌طور که در قانون اساسی آن تصریح‌شده است متعهد شوند و آزادی فوری آنها و رفع اتهامات را تضمین کنند.»

خانواده یویو روزنامه‌نگار چینی در ابتدا تصمیم گرفتند اطلاعات مربوط به دستگیری او به امید آزادی  مخفی کنند اما  پس از اعلام اتهامات رسمی علیه یویو توسط دولت، آنها در بیانیه‌ای رسمی به رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری  بازداشت وی را اطلاع دادند.

لی یانه روزنامه‌نگار تایوانی بازداشت‌شده کتاب‌های انتقادی بسیاری درباره تاریخ و سیاست حزب کمونیست حاکم  بر چین و رفتار با مردم اویغور در سین‌کیانگ، و تأثیر نفوذ رسانه‌های پکن بر روزنامه‌نگاران منتشر کرده است.






کارت

کارت