EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


یک روزنامه‌نگار در بلاروس به هشت سال زندان محکوم شد
یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

رامان پراتاسویچ، سردبیر سابق کانال خبری اپوزیسیون، توسط دادگاهی در مینسک پایتخت بلاروس به هشت سال زندان محکوم شد.

فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) در محکومیت این حمله آشکار به آزادی رسانه‌ها، به انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس (BAJ) پیوسته و خواستار آزادی فوری او شدند.

در همین رابطه فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران اعلام کردند: «محاکمه رامان پراتاسویچ در روز جهانی آزادی مطبوعات یک‌بار دیگر نشان می‌دهد که چگونه دولت بلاروس آزادی مطبوعات را در این کشور به‌طور کامل نابود می‌کند. ما خواهان آزادی فوری همه خبرنگارانی هستیم که به خاطر انجام کارشان زندانی‌شده‌اند و از دولت می‌خواهیم که سرکوب و ارعاب همه خبرنگاران در این کشور را فوراً متوقف کند.»

رامان پراتاسویچ سردبیر سابق کانال خبری اپوزیسیون تلگرام نکستا که سه سال پیش بازداشت شده بود، به اتهامات ادعایی شامل «سازمان‌دهی شورش‌های دسته‌جمعی»، «تحریک به نفرت»، «تأسیس یک گروه افراطی»، «توطئه برای به دست گرفتن قدرت» و «تهمت علنی» توسط دادگاهی در مینسک پایتخت بلاروس محاکمه و مجرم شناخته شد.

همچنین دو روزنامه‌نگار بلاروسی دیگر به نام‌های استفان پوتیلا و یان رودزیک که در تبعید و خارج از بلاروس به سر می‌برند نیز در این دادگاه به‌طور غیابی محاکمه شده و به ترتیب به بیست سال و نوزده سال زندان محکوم شدند.






کارت

کارت