EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


عدم تمدید پاسپورت روزنامه‌نگاران تبعیدی توسط دولت بلاروس
دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

رژیم الکساندر لوکاشنکو در چهارم سپتامبر به سفارتخانه‌های این کشور دستور داد تا صدور گذرنامه برای شهروندان مقیم خارج از کشور را متوقف کنند. اقدامی که مستقیماً بر روزنامه‌نگاران بلاروس در تبعید و شهروندان فراری از سرکوب تأثیر می‌گذارد. فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) و انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس، اقدام سرکوبگرانه تازه رژیم بلاروس برای سرکوب آزادی بیان و مخالفان سیاسی را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری ۳۳ روزنامه نگار زندانی در این کشور شدند.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران در واکنش به این اقدام رژیم بلاروس اعلام کردند: «رژیم لوکاشنکو با وجود هزاران شهروند بلاروسی در تبعید، از جمله روزنامه‌نگارانی که در صورت بازگشت با خطر محاکمه و مجازات زندان مواجه می‌شوند، یک قدم فراتر رفته است. ما از سازمان‌های آزادی مطبوعات و انجمن‌های روزنامه‌نگاران می‌خواهیم که این سرکوب وحشیانه رسانه‌ها و نقض آشکار حقوق بشر را برجسته کنند. حمایت ما از روزنامه‌نگاران شجاع بلاروس تزلزل ناپذیر است.»

انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس(BAJ)  با صدور بیانیه‌ای، خواستار ایجاد مکانیسم‌هایی برای محافظت از شهروندان بلاروس در خارج از کشور شد. آندری باستونتس، رئیس این انجمن گفت: «این وضعیت، بلاروس‌های خارج از کشور را در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار می‌دهد، اول از همه کسانی که نمی‌توانند به بلاروس بازگردند.»

در اوت ۲۰۲۰، دیکتاتور برنده انتخابات تقلبی ریاست جمهوری اعلام شد و تظاهرات مسالمت‌آمیز را با وحشیگری شدید سرکوب کرد. از آن زمان، صدها روزنامه‌نگار در بلاروس بازداشت و زندانی شده‌اند.

در مارس ۲۰۲۳، انجمن روزنامه‌نگاران بلاروس توسط رژیم به عنوان یک گروه «افراطی» شناخته شد، به این معنا که همکاری با آن ممکن است به حکم ده سال زندان منجر شود.

لاریسا شچیراکووا، روزنامه‌نگار اهل بلاروس، در سی‌و‌یکم اوت در این کشور به سه‌ سال ‌و نیم زندان محکوم شد. فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران اتهامات ساختگی علیه او را محکوم کرده و خواهان آزادی بی‌قید و شرط و فوری او شده‌اند.






کارت

کارت