EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


پیشنهاد «غیرمنصفانه» گوگل به صنعت جهانی خبر؛ یک میلیارد دلار برای سه سال آینده
پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹

شرکت گوگل پیشنهاد داده است که متعهد خواهد شد طی سه سال آینده مبلغی حدود یک میلیارد دلار به ناشران عرصه خبر پرداخت کند.
پیشنهاد گوگل از سوی اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران در سراسر جهان به عنوان «اولین قدم مهم» مورد استقبال قرار گرفته؛ اما همزمان این اقدام غول فناوری در جهت جلوگیری از خطر بالقوه افزایش مقررات نظارتی خوانده شده و اتحادیه‌ها مبلغ پیشنهادی را «غیرمنصفانه» عنوان کرده‌اند.
فدراسیو‌ن ‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران این پیشنهاد را کسری از مبلغی دانسته‌اند که گوگل باید برای اخذ مجوز نشر به صنعت جهانی خبر و روزنامه‌نگاران در سراسر جهان پرداخت کند.
یونس مجاهد، رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، ضمن استقبال از این تصمیم گفت: «گوگل مسئولیت اخلاقی و اجتماعی در محافظت از مطبوعات به عنوان ستون دموکراسی دارد و باید به ناشران و روزنامه‌نگاران حق الزحمه منصفانه و متناسب ارائه کند.»
رییس فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا (EFJ) نیز این پیشنهاد را آغازی برای انجام مذاکرات در جهت دستیابی به یک توافق‌نامه عمومی دانسته است.
شرکت گوگل در روز پنج‌شنبه دهم مهرماه در حالی پیشنهاد یک میلیارد دلار برای سه سال آینده را به صنعت جهانی خبر ارائه کرده است که طبق گزارش‌ها درآمد این غول فناوری از ۳۹/۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی به مبلغ ۴۶/۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ میلادی افزایش یافته است.
مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت