EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بزرگداشت بیستمین سالگرد قتل روزنامه‌نگار اوکراینی که نماد فداکاری شد
پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۹

بیستمین سالگرد قتل جورجی گونگادزه، روزنامه‌نگار مشهور اوکراینی و بنیانگذار روزنامه آنلاین «اوکراینسکا پراودا»، در کی‌یف برگزار شد.
مرگ وی به نمادی از فداکاری روزنامه‌نگاران در انجام حرفه خود تبدیل شده است.
سالهاست که فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپایی (EFJ) پرونده قتل وی را رصد می‌کنند و از مقام‌های اوکراین خواسته‌اند که به طور کامل این جنایت هولناک را بررسی کرده و افرادی را که در طراحی و اجرای آن دست داشتند، دادگاهی کنند.
آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، با تاکید بر این موضوع که فداکاری روزنامه‌نگارانی مانند گونگادزه هرگز فراموش نخواهد شد، در این زمینه خاطرنشان کرد: «شرم‌آور است که ما هنوز مجبوریم برای حقوق اساسی مانند امنیت روزنامه‌نگاران و عدالت در برابر جنایت علیه آن‌ها مبارزه کنیم.»
وی افزود: «جامعه روزنامه‌نگاری در سراسر جهان باید برای محقق شدن امنیت خود متحد شود و در کنار هم با خشونت علیه روزنامه‌نگاران مبارزه کند.»
جورجی گونگادزه در ۲۷ شهریور سال ۲۰۰۰ میلادی به قتل رسید.
بسیاری کشته شدن وی را به دلیل دست داشتن مقام‌های ارشد حکومتی در قتل، مهمترین جنایت علیه یک روزنامه‌نگار در تاریخ اوکراین مستقل می‌دانند.
فراخوان برگزاری بیستمین سالگرد قتل این روزنامه‌نگار در حالی داده شد که یکی از مقام‌های عالی‌رتبه و سابق وزارت امور داخلی اوکراین، هم اکنون به جرم مشارکت در قتل، در حال گذراندن حکم زندان است؛ با این حال، طراحان این جنایت هنوز آزاداند.
اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران اوکراین (NUJU) و دفاتر منطقه‌ای آن هر ساله برای گرامیداشت یاد وی مراسم برگزار می‌کنند.
این اتحادیه به همین مناسبت امسال یک پلاک یادبود در خارج از دفتر مرکزی خود در کی‌یف قرار داد.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید






کارت

کارت