EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


افزایش شکاف جنسیتی در رسانه‌ها پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا
پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹

طبق نتایج آخرین نظرسنجی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نابرابری‌ و شکاف جنسیتی در رسانه‌ها پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا افزایش یافته است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) به عنوان بزرگ‌ترین سازمان روزنامه‌نگاران حرفه‌ای در جهان به همراه شورای جنسیتی فدراسیون از سازمان‌های رسانه‌ای و اتحادیه‌های صنفی می‌خواهند تا در شرایط ناشی از این بیماری همه‌گیر، تامین برابری جنسیتی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند.

همچنین فدراسیون خواستار اقدام‌های مشخص برای فراهم کردن شرایط کار مناسب برای همکاران زن شده است.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، از همکاران خود در تمامی اتحادیه‌ها خواست تا برابری جنسیتی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و در این زمینه تامل کنند.

بلانگر در زمینه حمایت از کارکنان زن گفت: «این حمایت‌ها شامل ارائه اطلاعات و آموزش‌های لازم در زمینه مسائل مربوط به زنان، قرار دادن زنان در نقش‌های اصلی در ساختار اتحادیه‌ها، ایجاد کمیته‌های زنان بر اساس سیاست‌های برابری جنسیتی و مذاکره برای بسته شدن قراردادهای بهتر بین زنان و مدیران رسانه‌ها است.»

وی تاکید کرد: «ضروری است که برای ایجاد شرایط نرمال جدید گفتمان تک‌جنسیتی تغییر کند.»

در این نظرسنجی که نتایج آن پنج شنبه دوم مرداد ماه منتشر شده است، بیش از ۵۰۰ روزنامه‌نگار زن از ۵۲ کشور جهان شرکت داشته‌اند.

بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان اذعان داشته‌اند که نابرابری‌های جنسیتی در این صنعت افزایش یافته و عواقب مخربی در ‌هم‌خوانی کار و زندگی خصوصی، مسئولیت‌های کاری و حقوق به همراه داشته است.

همه شرکت‌کنندگان به تاثیر این بیماری بر سلامت خود اشاره کرده‌اند.

همچنین سه‌چهارم شرکت‌کنندگان به افزایش فشار و استرس کاری و مشکلات خواب در دوران همه‌گیری اشاره کرده‌اند.

فقط ۴۰ درصد از شرکت‌کنندگان تجهیزات محافظتی را از کارفرمایان خود دریافت کرده‌اند و بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان ادعا می‌کنند که اتحادیه‌ها هیچ راهکار خاصی برای مقابله با نابرابری‌های جنسیتی در طول همه‌گیری ایجاد نکرده‌اند.

اکثر شرکت کنندگان توصیه‌های مشخصی برای بهبود شرایط ارائه داده‌اند و بررسی این توصیه‌ها حاکی از این است که شرایط اقتصادی بهتر می‌تواند شکاف جنسیتی را کاهش دهد: «بودجه بیشتر، حقوق بهترِِ، فرصت‌های بیشتر برای پیشرفت‌های شغلی» از جمله درخواست‌های شرکت‌کنندگان بوده است.

۶۶ درصد از ۵۵۸ روزنامه‌نگار شرکت‌کننده در این نظرسنجی عضو اتحادیه‌ها بوده‌اند.

متن کامل این خبر را در اینجا بخوانید.






کارت

کارت