EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


رد ویزای خبرنگار نیویورک‌تایمز از سوی هنگ‌کنگ پس از تصویب قانون امنیت ملی چین
جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۹

مقامات هنگ‌کنگ درخواست ویزای کار برای کریس باکلی، خبرنگار نیویورک تایمز را که اوایل ماه مه از چین اخراج شده بود، رد کردند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) از مقامات هنگ‌کنگ می‌خواهد تا تصمیم خود را اصلاح و درخواست ویزای کریس باکلی را تصویب کنند.

تصمیم هنگ‌کنگ برای رد ویزای آقای باکلی در هفته گذشته به دنبال اجرای قانون جدید امنیتی چین است که به هنگ‌کنگ تحمیل شده است.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران‌، در این‌باره گفت: «درخواست ویزای کریس باکلی رد شده و اجرای قانون امنیت ملی، هشدارهای جدی را برای آزادی مطبوعات در هنگ‌کنگ و چین در بر دارد که با توجه به محدود بودن دسترسی به اطلاعات، عواقب آن در سراسر جهان احساس خواهد شد.»

او افزود: «فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران‌ از دولت هنگ‌کنگ می‌خواهد تا ویزای کاری کریس باکلی را صادر کند.»

در واکنش، نیویورک تایمز در ۱۴ ژوئیه اعلام کرد که یک‌سوم کارمندان مستقر در هنگ‌کنگ را به سئول در کره جنوبی، منتقل می‌کند.

در یک یادداشت، سردبیران و مدیران نیویورک‌تایمز نوشتند: «قانون جدید امنیتی ملی چین در هنگ‌کنگ بلاتکلیفی زیادی را ایجاد کرده است و مشخص نیست این قانون درباره فعالیت و روزنامه‌نگاری ما چه تاثیری دارد.»

قبل از تصویب قانون امنیتی هنگ‌کنگ، مشخصات این قانون برای عموم از جمله کری لام، مدیر اجرایی هنگ‌کنگ، محرمانه نگه داشته می‌شد.

قانون جدید «جدایی طلبی، براندازی دولت، تروریسم و مداخله» را جرم شمرده و از آن برای محدود کردن عقاید مخالف استفاده می‌کند.

در ماه مه، چین با امتناع از تمدید ویزای باکلی، او را اخراج کرد و وی را به نوزدهمین خبرنگار خارجی اخراج شده از این کشور در سال گذشته تبدیل کرد.

با وجود رد ویزای باکلی، چین اظهار داشت که او اجازه دارد در آینده برگردد.

کریس باکلی طی ۲۴ سال گذشته خبرنگار مستقر در چین بوده و اخبار گسترده‌ای را در رابطه با حقوق بشر، شفافیت و آزادی بیان پوشش داده است.

متن کامل این خبر را در اینجا بخوانید.






کارت

کارت