EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


توافق گوگل با ناشران برای پرداخت حق نشر
پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹

گوگل پس از سال‌ها مقاومت در برابر درخواست پرداخت حق‌الزحمه در قبال انتشار اخبار، در بیانیه‌ای غافلگیرانه در روز پنجم تیرماه اعلام کرد که با تعدادی از ناشران خبر در سراسر جهان به توافق رسیده است.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران(IFJ و EFJ) و اعضای وابسته به آن‌ها خواستار شفافیت در معاملات و اطمینان از دریافت سهم روزنامه‌نگاران هستند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «این که در نهایت گوگل دست در جیب خود کرد، خود خبری خوب و گامی در جهت درست است.»

اتحادیه‌های روزنامه‌نگاران خواستار شفافیت و سهم منصفانه برای روزنامه‌نگاران در معاملات گوگل با ناشران هستند.

گوگل در همین زمینه گفته است: «معاملات جدید بین گوگل و ناشران خبر در چندین کشور از جمله استرالیا، برزیل و آلمان به امضا رسیده‌ و بخشی از تجربه جدیدی است که بر محتوای با کیفیت، متمرکز دارد و به ناشران در کسب درآمد کمک می کند.»

از این توافق هیچ جزئیاتی در دسترس نیست، اما به نظر می‌رسد توافق‌نامه شامل تمام اجزا و مشمول کلیه تولیدات جدید باشد.

به گفته یک ناشر فرانسوی، مبلغ «صدها هزار یورو برای یک روزنامه بزرگ» پرداخت می‌شود.

این توافقنامه یک سال پس از لازم‌الاجرا شدن دستورالعمل اتحادیه اروپا در مورد پرداخت حق چاپ در فضای مجازی اعلام می‌شود.

براساس دستورالعمل اتحادیه اروپا این حق برای ناشران مطبوعات و روزنامه‌نگاران در اتحادیه اروپا ایجاد شد که نسبت به دریافت حق‌الزحمه از بسترهای آنلاین که اقدام به انتشار مطالب آنها می‌کند، اقدام کنند.

اکنون با این توافق جدید، گوگل به ناشران در قبال انتشار اخبار و مطالب پرداخت انجام خواهد داد، و به خوانندگان اجازه دسترسی رایگان به مقالاتی که معمولا باید با خرید اشتراک بخوانند، را می‌دهد.

گوگل می‌گوید این امر به ناشرانی که با اشتراک تولیداتشان را برای مخاطبان ارائه می‌دادند اجازه می‌دهد مخاطبان خود را افزایش دهند و فرصتی را برای افراد باز کنند تا مطالبی را که معمولاً نمی‌بینند بخوانند.

متن کامل این خبر را در اینجا بخوانید.






کارت

کارت