EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


جاسوسی دولت سابق برزیل از روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی
جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

سندیکای روزنامه‌نگاران حرفه‌ای ایالت سائوپائولو (SJSP)، فدراسیون ملی روزنامه‌نگاران برزیل (FENAJ) و انجمن برزیلی مطبوعات (ABI)، درخواستی را به دادگاه عالی فدرال این کشور ارائه کردند. این درخواست خواهان افشای نام روزنامه‌نگارانی است که توسط سازمان اطلاعات برزیل به طور غیرقانونی مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از این درخواست حمایت کرد و اقدامات نظارتی دولت بولسونارو را محکوم کرد.

فدراسیون همچنین استفاده از ابزارهای جاسوسی توسط دولت برای نظارت و محدود کردن کار روزنامه‌نگاری را محکوم کرد و تأکید کرد: «روزنامه‌نگاران حق دارند تا منابع خود را محرمانه نگه دارند.»

در پی تحقیقات روزنامه O Globo مشخص شد که آژانس اطلاعات برزیل از فعلالان سیاسی و روزنامه‌نگاران مخالف دولت ژاییر بولسونارو، رئیس‌جمهور سابق جهت کشف منابع آنان جاسوسی کرده است.

در پی افشای این مساله، اتحادیه‌های روزنامه‌نگاری برزیل ضمن محکوم کردن آن خواهان افشای نام روزنامه‌نگارانی شدند که تحت جاسوسی قرار گرفته‌اند. سمیرا دی‌کاسترو، رئیس فدراسیون ملی روزنامه نگاران برزیل در این رابطه گفت: «به‌یقین می‌توان گفت که هدف دولت، دسترسی به منابع اطلاعاتی این روزنامه‌نگاران بوده است؛ اگر این امر ثابت شود، نقض جدی حق قانون اساسی برای رازداری منابع است.»






کارت

کارت