EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


پیگیری برای اجرای عدالت یک سال پس از قتل روزنامه‌نگار بریتانیایی در برزیل
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲

 

در ۵ ژوئن ۲۰۲۲، دام فیلیپس، روزنامه‌نگار بریتانیایی و برونو پریرا، راهنمای بومی او که در حال تحقیق درباره اقدامات غیرقانونی گروه‌های جنایت‌کار فعال در دره جاواری برزیل بودند، کشته شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) یک سال پس از قتل دام و برونو همچنان خواستار اجرای عدالت است و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «درحالی‌که دستگیری‌ها و اتهامات علیه عاملین قتل‌ها نشان‌دهنده پیشرفت زیادی در برابر معافیت از مجازات است؛ اما لازم است تخلفاتی مانند نادیده‌گرفته‌شدن همه شکایات مردم بومی در مورد فعالیت‌های غیرقانونی در منطقه که زمینه‌ساز این قتل شده‌اند؛ نیز مورد بررسی قرار گیرد.»

فدراسیون همچنین افزود: «بررسی این تخلفات برای ارتقای امنیت خبرنگاران برزیلی که در محروم‌ترین جوامع این کشور به کار خود ادامه می‌دهند، لازم است و موجب می‌شود که چنین قتل‌هایی دیگر اتفاق نیفتد.»

سازمان‌های روزنامه‌نگاران در برزیل، نیز  در بیانیه‌ای خواستار دستگیری همه عاملین این جنایت شدند و یادآور شدند که روزنامه‌نگار بودن دام فیلیپس به‌عنوان یکی از فرضیه‌های قتل او  باید در نظر گرفته شود. موضوعی که پلیس فدرال تا به امروز آن را نادیده گرفته است.

در طی سال گذشته مشخص شد که هدف اصلی این جنایت، برونو پریرا بود که در آن منطقه در جهت دفاع از جوامع بومی در برابر قاچاق و شبکه‌های ماهیگیری غیرقانونی فعالیت می‌کرد. بااین‌وجود دام فیلیپس هم در این جنایت مورد هدف قرار گرفت؛ چون در حین تحقیقات خود برای کتابی که قصد انتشارش را داشت، عکس‌هایی گرفته بود که اعضای این گروه‌های جنایت‌کار را افشا می‌کرد.






کارت

کارت