EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


گزارش تحقیقی فدراسیون درباره سطح اعتماد عمومی به رسانه‌ها
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲

گزارش جدیدی که به سفارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و انجمن روزنامه‌نگاران مالدیو (MJA) تهیه شده است، اعتماد شهروندان به رسانه‌های مالدیو و عوامل کلیدی مؤثر بر تداوم آن مانند رسانه‌های اجتماعی، سیاست و اطلاعات نادرست را بررسی کرده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  ضمن معرفی و ارائه این گزارش اعلام کرد: «چالش‌های عمده‌ای برای عملکرد مؤثر رسانه‌ها در مالدیو وجود دارد. رسانه‌ها باید از نظر مالی به اندازه کافی قوی باشند که تحت تأثیر تهدید یا تطمیع از سوی قدرت قرار نگیرند.»

انجمن روزنامه‌نگاران مالدیو نیز «استقلال تحریریه و شفافیت» را بزرگترین چالش‌هایی دانست که روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در مالدیو با آن روبرو هستند.

بر اساس یافته‌های این گزارش، رسانه‌های دیجیتال – به‌ویژه فیسبوک- و پورتال‌های خبری آنلاین منبع اصلی اخبار «روزانه» برای اغلب پاسخ‌دهندگان بوده‌اند. همچنین آنان معتقد بودند که میزان «اخبار جعلی» در رسانه‌های سنتی یا «غیر دیجیتالی» کمتر است. در یافته‌ای دیگر، اکثر پاسخ دهندگان پاسخگویی رسانه‌ها در قبال شکاف‌های سیاسی در کشور را معیار مهمی برای اعتماد به رسانه‌ها می‌دانستند.

پس از دهه‌ها حکومت استبدادی، در دموکراسی شکننده فعلی مالدیو بخش مستقل رسانه‌ای در حال توسعه‌ است و جایگاه رسانه‌ها در سال‌های اخیر در میان مردم بهبود یافته است. این واقعیت در یافته‌های این گزارش نیز منعکس شده است: پاسخ دهندگان گفتند که سطح اعتماد آنها به رسانه‌ها طی پنج سال گذشته افزایش یافته است.

در پایان گزارش، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و انجمن روزنامه‌نگاران مالدیو مواردی را با هدف افزایش اعتماد عمومی به رسانه‌ها در مالدیو، به دولت این کشور توصیه کردند:

– افزایش حمایت از روزنامه‌نگاران برای اطمینان از رسانه‌های قوی تر و پایدارتر در مالدیو

– تلاش برای تقویت استقلال تحریریه در رسانه‌ها

– ایجاد مکانیزمی برای تضمین شفافیت در تأمین مالی رسانه‌ها

– تعریف استراتژی و راه‌اندازی کمپین‌هایی برای تقویت سواد رسانه‌ای در مالدیو

– ارتقای استانداردهای اخلاقی فعالیت روزنامه‌نگاری از طریق برنامه‌های آموزشی برای روزنامه‌نگاران






کارت

کارت