EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


احتمال ممنوعیت زبان روسی در رسانه‌های لتونی  
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲

 

هفت سازمان بین‌المللی مدافع آزادی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران از جمله فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ)، با صدور بیانیه‌ای از قصد دولت لتونی برای ممنوعیت پخش محتوای روسی زبان در رسانه‌های خدمات عمومی به شدت ابراز نگرانی کردند.

در این بیانیه آمده است: «پارلمان لتونی در بیست‌وهشتم سپتامبر، یک سند سیاستگذاری مورد حمایت دولت را تصویب کرد. طبق این سند، از اول ژانویه ۲۰۲۶، تمام محتوای ایجاد شده توسط رسانه‌های عمومی باید فقط به زبان لتونی یا به زبان‌های متعلق به فضای فرهنگی اروپا باشد. این اقدام، اساساً تلویزیون و رادیوی لتونی را از ادامه تولید محتوا به زبان روسی منع می‌کند.»

فدراسیون‌ها همچنین اعلام کرده‌اند که «زبان روسی به صورت بومی توسط حداقل یک سوم جمعیت لتونی صحبت می شود. در حال حاضر، تلویزیون و رادیوی لتونی محتوا را به طیف وسیعی از زبان‌های اقلیت از طریق پلتفرم‌های مختلف ارائه می‌کنند. ما نگران این هستیم که این پیشنهاد جدید به این معنی باشد که روس زبانان در لتونی دیگر به اطلاعات معتبر و واقعی دسترسی نخواهند داشت و آنها را در معرض اطلاعات نادرست، اخبار جعلی و تبلیغات قرار می‌دهد. سازمان‌های ما از دولت لتونی می‌خواهند که در پیشنهاد خود تجدید نظر کند و یک گفتگوی آزاد را به نفع حفظ آزادی رسانه‌ها آغاز کند.»






کارت

کارت