EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


گروه‌های بین‌المللی خواستار آزادی روزنامه‌نگاران پیش از انتخابات ترکیه شدند
جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) به همراه سازمان‌های حقوق بشری و آزادی رسانه‌ها وآزادی بیان از مقامات ترکیه خواستند که آزار و اذیت و ارعاب سیستماتیک روزنامه‌نگاران، کارکنان رسانه‌ها، وکلای مدافع و مقامات احزاب سیاسی کُرد را متوقف کنند و به آنها اجازه دسترسی به وکیل را بدهند.

این گرو‌ه‌ها  همچنین  بر نیاز به فضای رسانه‌ای آزاد و متکثر در آستانه انتخاباتی که در ۱۴ می ۲۰۲۳ در ترکیه برگزار می‌شود، تأکید کردند.

در ۲۵ آوریل، حملاتی سازمان‌یافته در ترکیه بر اساس اتهامات نامشخص، ۱۲۸ نفر ازجمله روزنامه‌نگاران، وکلا، مدافعان حقوق، فعالان سیاسی و هنرمندان را در بیست استان هدف قراردادند.

بر اساس گزارش‌ها در میان افرادی که تاکنون بازداشت شده‌اند، ده روزنامه‌نگار و یک وکیل مدافع روزنامه‌نگاران وجود دارد همچنین در جریان این عملیات، تجهیزات فنی، رایانه، کتاب و اسناد متعلق به خبرنگاران نیز توسط پلیس ضبط شد.

این بازداشت‌ها در آستانه انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه که در ۱۴ می ۲۰۲۳ برگزار می‌شود، انجام‌شده است و نشان‌دهنده گام دیگری در آزار و اذیت و ارعاب سیستماتیک رسانه‌ها و مخالفان سیاسی کرد در این کشور است.






کارت

کارت