EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


هشدار جدی درباره روزنامه‌نگاری مستقل در صربستان
پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

پس از بازدید از بلگراد در روزهای دهم و یازدهم آوریل به مناسبت بزرگداشت سالگرد قتل سردبیر و ناشر صرب، اسلاوکو چوروییا، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) همراه دیگر سازمان‌های بین‌المللی آزادی رسانه‌ها و  برخی روزنامه‌نگاران امروز هشدار جدی درباره وضعیت آزادی رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران در صربستان صادر کردند.

در این بیانیه آمده است که بیست‌وچهار سال پس از قتل چوروییا ، شرایط نامناسب برای ایمنی خبرنگاران و چشم‌انداز ضعیف برای حاکمیت قانون نشان می‌دهد روزنامه‌نگاری مستقل در صربستان همچنان با یک دوره بحران مواجه است.

همچنین طبق این بیانیه به دلیل موقعیت منحصربه‌فرد صربستان، توهین و تلاش برای بی‌اعتبار کردن روزنامه‌نگاری ناظر و مستقل عمدتاً از سوی سیاستمداران برجسته ازجمله رئیس‌جمهور الکساندار ووچیچ، نخست‌وزیر آنا برنابیچ و نمایندگان حزب حاکم سرچشمه می‌گیرد. صربستان یکی از کشورهای نامزد پیوستن به اتحادیه اروپا است که در آن روزنامه‌نگاران با شدیدترین فشارهای کلامی و حملات دولتی روبرو هستند.

طبق این نتایج که پس از جلسات متعدد با روزنامه‌نگاران و سردبیران مستقل و کارگروه ایمنی خبرنگاران، که شامل نماینده وزارت کشور بود، به‌دست‌آمده است، در سال ۲۰۲۲، انجمن روزنامه‌نگاران مستقل صربستان (IJAS) ۱۳۷ تخلف را ثبت کرده است همچنین تا پایان مارس ۲۰۲۳ ، ۳۳ حادثه جدی برای روزنامه‌نگاران توسط ثبت‌شده است.






کارت

کارت