EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


شش حمله علیه روزنامه‌نگاران در ماه دسامبر در پی تشدید تنش‌ها در کوزوو
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱

فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ و EFJ) نسبت به افزایش حملات علیه روزنامه‌نگاران در پی تشدید تنش‌های بین صربستان و کوزوو هشدار دادند.

این فدراسیون‌ها ضمن اعلام همبستگی با انجمن روزنامه‌نگاران کوزوو (AJK) از مقامات خواستند برای تامین امنیت خبرنگاران کوزوو اقدامات لازم را انجام دهند.

تنش‌ها بین صربستان و کوزوو اخیرا به ویژه در شهر تقسیم شده میتروویکا تشدید شده است و مقامات صربستان، کوزوو را به نقض حقوق جامعه صرب متهم کرده‌اند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این خصوص گفت: «حملات علیه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ها غیرقابل قبول است. ما از پیشرفت‌هایی که برای کاهش تنش‌ها میان کوزوو و صربستان حاصل شده، استقبال می‌کنیم و از مقامات دو کشور می‌خواهیم که اقدامات مناسبی را برای اطمینان از ایمنی گزارشگران در این منطقه انجام دهند.»

آقای بلانگر افزود: «موارد زیادی از کشته‌شدن و مفقود شدن روزنامه‌نگاران در این منطقه وجود دارد که دادرسی نشده و همین مسئله ضرورت تصویب کنوانسیون بین‌المللی برای افزایش ایمنی خبرنگاران را نشان می‌دهد.»

با وجود اینکه به کمک پلتفرم شورای اروپا در مورد ایمنی روزنامه‌نگاران در این منطقه پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده، اخیرا همزمان با افزایش تنش‌ها در شمال کوزوو، شش خبرنگار حین تهیه گزارش از درگیری‌های این منطقه، هدف حمله قرار گرفته‌اند.

 






کارت

کارت