EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


سیاست‌های فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در مورد آزار جنسی و رویه شکایت
شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۹

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به دنبال تشویق حضور فعال اعضای خود در جلسه‌ها، پروژه‌ها، کارزارها و فعالیت‌ها است و در تمام فعالیت‌های خود به بالاترین استانداردهای رفتار حرفه‌ای و اخلاقی متعهد است و در همین راستا، فدراسیون متعهد است تا برابری جنسیتی را تضمین کرده و آن‌ را ارتقا دهد.

همه اعضا حق شرکت و مشارکت برابر و با عزت و احترام در فعالیت‌های روزمره فدراسیون را دارند و هر نوع رفتار یا ارعابی که موجب تضعیف حقوق اساسی آنان شود، قابل قبول نیست.

در همین راستا خط مشی برابری جنسیتی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از آغاز و طی تمامی رویدادها مورد توجه و در اولویت برنامه‌ها قرار خواهد گرفت.

همه شرکت‌کنندگان در رویدادها و فعالیت‌های فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران باید:

  •  از اظهارات شخصی یا رفتاری که ممکن است باعث پریشانی یا آزار شود، خودداری کنند.
  • در صورت مشاهده یا شنیدن اظهار نظر و یا رفتار نامناسب آن را به چالش کشیده و گزارش دهند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نسبت به آزار و اذیت جنسی در ساختارها، رویدادها و فعالیت‌های خود هیچ انعطافی ندارد.

منظور از آزار جنسی چیست؟

آزار و اذیت جنسی شامل هر نوع رفتار جسمی، کلامی و یا غیرکلامی است که با ایجاد محیطی ارعاب‌آور، خصمانه، تحقیر و توهین‌آمیز، بدن و یا هویت جنسی فرد را بدون رضایت وی، مورد آزار قرار دهد.

آزار جنسی شامل موارد زیر است:

  • تماس جسمی ناخواسته، اظهار نظر و پیشنهاد و یا شوخی با ماهیت‌ جنسی، اعلام نظر در مورد خصوصیات ظاهری فرد، آزار کلامی با هدف قرار دادن جنس و هویت جنسی فرد، نگاه‌های ناخوشایند، ارسال محتوا و یا نمایش تصاویر جنسی، نفرت‌پراکنی، آزار و اذیت فرد به علت گرایش و هویت جنسی.

طبق تعریف شورای جنسیتی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌ها، آزار جنسی شامل موارد زیر است:

جسمی

  • لمس کردن، نوازش کردن، فشردن یا تماس عمدی
  • نگاه‌های آزاردهنده
  • اظهارنظرهای دگرباش‌ستیز و ایما و اشاره به روابط جنسی
  • ارسال محتوای ناخواسته و پیام‌های متنی از طریق شبکه‌های مجازی
  • تماس فیزیکی غیر ضروری
  • حمله فیزیکی

کلامی

  • اظهارنظرهای جنسی و آزاردهنده
  • خطاب قرار دادن با استفاده از صفات جنسی
  • گفتن جوک‌های جنسی و پرسش در مورد مسایل جنسی
  • توهین بر اساس هویت جنسی
  • تبدیل مباحث کار به موضوع‌های جنسی
  • تقاضای رابطه جنسی

آزار و اذیت جنسی عبارت است از:

هر رفتار و گفتار ناخواسته و ناخوشایندی که از سوی شخص به عنوان عملی ارعاب‌آور، تحقیر و توهین‌آمیز و آزاردهنده درک شود.

برخورد با آزارهای جنسی:

اگر مورد آزار و اذیت جنسی قرار می‌گیرید، لازم نیست با آن کنار بیایید.

فکر نکنید رفتار آزاردهنده طرف مقابل تقصیر شماست و یا اینکه شما فرصت این آزار را داده‌اید، شما حق دارید که مورد آزار قرار نگیرید. فراموش نکنید این شما نیستید که مقصرید.

سندسازی کنید و یادداشت‌هایی را در مورد هر آنچه اتفاق افتاده از جمله تاریخ، زمان، مکان و نحوه وقوع آزار داشته باشید و در صورت امکان، شواهدی از جمله محتوای پیام‌ها را حفظ کنید.

رویکرد غیررسمی

  • اگر به اندازه کافی اعتماد به نفس دارید، به آزاردهنده بگویید که رفتار او نامطلوب است و از او بخواهید تا آزار را متوقف کند.
    گاهی اوقات یک واکنش زودهنگام و قوی برای جلوگیری از تشدید موضوع کافی است. اما اگر اولین‌بار یا متعاقبا این کار را نکرده‌اید نگران نباشید.
    هنگامی که انتظار آزار و اذیت جنسی را ندارید طبیعی است که شوکه شوید و آمادگی مقابله از طریق کلمات صحیح را نداشته باشید. بسیاری از مواقع مدتی طول می‌کشد تا شما درکی از آزار اتفاق افتاده پیدا کنید.
  • اگر شما به اندازه کافی اعتماد به نفس ندارید که با آزاردهنده صحبت کنید می‌توانید طی یک نامه الکترونیکی موضوع را با یک همکار، عضو کمیته اجرایی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و یا یک عضو شورای جنسیتی فدراسیون در میان بگذارید. سازمان به شما کمک خواهد کرد که با این آزار مقابله کنید و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.
  • در صورتی که شخص آزار دیده و یا در معرض آزار بخواهد این موضوع به صورت غیررسمی برطرف شود، نماینده تعیین شده از سوی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران با هر دو طرف به طور جداگانه صحبت کرده و به ادعاهای مطرح شده از موضوع آزار و اذیت توجه ویژه ای خواهد کرد.
    حریم خصوصی شخص مطابق با خواسته‌های وی رعایت خواهد شد.

شکایت کردن

در هر شرایطی از شکایت رسمی هراس نداشته باشید. ممکن است این تصمیم دشوار به نظر بیاید اما سخت‌تر از زندگی با آزار و اذیت نخواهد بود.

اگر این حادثه و یا رفتار ناخواسته جدی یا مداوم باشد، شکایت کنید.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران یک گروه ۱۰ نفره را به عنوان هیات بررسی شکایت در این زمینه آموزش داده است.

کارمندان فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران که در برنامه‌های فدراسیون و یا در محل کار مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند می توانند تحت این سیاست و یا طبق روالی که در توافقنامه و یا قرارداد آن‌ها تنظیم شده است، شکایت کنند.

این خط مشی به عنوان بخشی از اطلاعات قانونی در کلیه رویدادهای فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، از جمله جلسات آموزشی وکارگاه توزیع خواهد شد.

 

سیاست شکایات آزار و اذیت جنسی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران

اصول کلی

تمام اعضای شرکت کننده در فعالیت های فدراسیون حق دارند نگرانی یا شکایت از آزار و اذیت جنسی را بدون ترس از تبعیض یا قصاص مطرح کنند.

این سیاست برای کلیه رویدادها و فعالیت‌های سازمان یافته فدراسیون، از جمله جلسات قانونی، آموزش‌ها، پروژه‌ها، کارگاه‌ها و رویدادهای عمومی اعمال می‌شود.

این سیاست برای کلیه کارمندان، نمایندگان و شرکت‌کنندگان اعم از کارمندان، داوطلبان، مشاوران یا کارمندان پیمانکاری اعمال می‌شود.

در طی این روند باید به این اصل کلی احترام بگذاریم که فرد مورد آزار و اذیت جنسی و همچنین فردی که متهم به آزار و اذیت است، دارای حقوق باشند.

فدراسیون در هر زمان به دنبال اطمینان خواهد بود که با فردی که در معرض رفتارهای ناخواسته قرار دارد، به گونه‌ای رفتار شود که هرگونه آسیب وارده را به حداقل برساند.

نگرانی شخصی که تحت آزار و اذیت جنسی قرار گرفته، باید در مرکز این روند باشد و فدراسیون باید اطمینان حاصل کند که پیگیری‌های بعد از این رویداد نیز انجام خواهد شد. یکی از این موارد دریافت خدمات حرفه‌ای مشاوره، در صورت لزوم، است.

این روند شکایات یک روند قانونی رسمی نیست، بلکه روشی برای تأمین محیط کار ایمن و مناسب برای اعضای ما، براساس ارزش‌های صنفی و احترام به حقوق اساسی بشر است.

شکایت رسمی

هرکسی که مورد آزار و اذیت جنسی قرار بگیرد، باید:

  • فوراً حادثه(ها) را به صورت شفاهی یا کتبی گزارش کرده و مدارک موجود از جمله جزئیات مربوط به شاهدان، نام ها، تاریخ ها، مکان‌ها و اتفاقاتی که رخ داده است را در اختیار داشته باشد.

– با چه کسی تماس بگیرید؟

در هر رویدادی یک مرد و یک زن برای بررسی گزارش اولیه آزار جنسی منصوب می‌شوند.

در صورتی که رضایت فرد در مورد نماینده تامین نشود و از این موضوع احساس ناراحتی و یا نگرانی داشته باشد، این شکایت باید از سوی دبیرکل فدراسیون و یا معاون دبیرکل بررسی شود.

کمیته مشورتی ظرف مدت هفت روز، هیات مستقل بررسی شکایت را تشکیل می‌دهد. این هیات متشکل از سه عضو است که حداقل دو تن از آن‌ها زن هستند و نیز حداقل یکی از آن‌ها نماینده شورای جنسیتی فدراسیون است.

این هیات موظف است حد‌اکثر تا ۳۰ روز تحقیق‌های لازم در مورد موضوع را انجام داده و گزارشی را با توجه به توصیه ‌های کمیته مشورتی تهیه نماید.

– محرمانه و ناشناس بودن

فدراسیون در هر زمان به محرمانه بودن هرگونه شکایت دریافت‌شده احترام می‌گذارد، مگر در مواردی که برای انجام تحقیقات و رسیدگی به شکایت ضرورتی وجود داشته باشد.

فدراسیون اعضا را ترغیب می‌کند که فقط به عنوان آخرین راه حل، شکایات ناشناس خود را مطرح کنند. اگر اشخاص ناشناس بمانند و یا جزئیات کافی را ارائه ندهند، ممکن است انجام تحقیقات جامع درباره ادعای آن‌ها امکان‌پذیر نباشد.

– بررسی و حل و فصل شکایات

پیش فرض فدراسیون این است که شکایت‌های صورت گرفته تحت این سیاست با حسن نیت انجام شده ‌اند و موارد شکایت شده واقعی، مشروع و به اندازه کافی مهم هستند که نیاز به تحقیق داشته باشند.

کلیه شکایت‌ها بر اساس این خط مشی در اسرع وقت و حداکثر ظرف ۳۰ روز پس از تشکیل هیات مستقل شکایات بررسی خواهد شد.

در صورتی که یکی از طرفین شکایت عضو کمیته اداری یا کمیته اجرایی باشند ظرف مدت بررسی موقتا از شورا خارج می‌شوند.

کلیه اطلاعات کسب شده در طول تحقیقات، محرمانه باقی خواهند ماند؛ مگر در مواردی که برای انجام تحقیقات و اقدام اصلاحی و قانونی نیاز به افشا ضروری باشد.

در موارد استثنایی، فدراسیون ممکن است در انجام تحقیق کمک‌های خارج از سازمان را جویا شود.

در پایان، گزارش تحقیق به کمیته اداری ارسال می‌شود.

کمیته اداری برای بررسی یافته‌ها ظرف مدت هفت روز تشکیل جلسه می‌دهد.

در صورت اثبات صحت شکایت، اقدام‌های اصلاحی یا انضباطی مناسب جهت رسیدگی به موضوع با طرفی که مرتکب جرم شده است و متناسب با شدت جرم، انجام می‌شود. همچنین اقدام‌های لازم برای جلوگیری از تخلف‌های بیشتر انجام خواهد شد.

این اقدام‌ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نامه رسمی به متخلف
  • نامه رسمی به اتحادیه متخلف
  • محرومیت متخلف از جلسه
  • محرومیت متخلف از هر یا همه رویدادهای آینده فدراسیون
  • محرومیت موقت یا دائمی متخلف از سازمان و فعالیت‌های فدراسیون و یا لغو عضویت.
  • این موضوع همچنین برای اطمینان از رعایت کلیه قوانین و مقررات می‌تواند به سازمان خارجی مربوط گزارش شود. فدراسیون وظیفه دارد اطمینان حاصل کند که این روند، شخصی را که در معرض آزار و اذیت قرار گرفته از اعمال حقوق قانونی خود منع نمی‌کند. شخص مورد آزار باید برای استفاده از حقوق قانونی خود حمایت شود. این می‌تواند به شکل گزارش به پلیس باشد.
  • وضعیت و روند تحقیق به فردی که شکایت کرده است ابلاغ می‌شود. همه سازمان‌های عضو فدراسیون یا افراد شرکت‌کننده در رویدادهای فدراسیون وظیفه دارند در تحقیق همکاری کنند. اگر سازمان‌ها یا اشخاص عضو از همکاری امتناع کنند یا اگر اطلاعاتی نادرست را در تحقیقات ارائه دهند، فدراسیون متناسب با شدت جرم اقدام خواهد کرد.

– جلوگیری از تلافی

اگر فردی طبق این سیاست گزارشی تهیه کند، از تلافی، آزار و اذیت یا سایر انواع انتقام یا تبعیض یا تهدیدهای ناشی از شکایت محافظت می‌شود.

با شرایط زیر:

  • افشای اطلاعات با حسن نیت انجام شده باشد؛
  • اتفاق مطرح شده واقعی باشد؛
  • ادعاهای دروغین وجود نداشته باشد.

فدراسیون ادعا‌های دروغین در طرح شکایت را یک جرم جدی می‌داند. ادعا‌های اینچنینی ممکن است منجر به اقدام انضباطی متناسب، از جمله اقدام قانونی شود.






کارت

کارت