EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


تداوم وضعیت غیرانسانی روزنامه‌نگار اسپانیایی زندانی در لهستان
چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳

پابلو گونزالس، خبرنگار آزاد اسپانیایی که به جاسوسی برای روسیه متهم شده است، از زمان دستگیری در فوریه ۲۰۲۲، بیش از دو سال است که در لهستان در بازداشت موقت به سر می‌برد. در پی انتخابات پارلمانی اکتبر ۲۰۲۳، دومینیک پرادالیه رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) در نامه‌ای به دونالد تاسک، نخست‌وزیر جدید لهستان خواستار احترام به حقوق گونزالس در زندان شد.

در بخشی از نامه آمده است: «فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران آگاه است که دولت شما تمام تلاش خود را برای اطمینان از اینکه لهستان کشوری با حاکمیت قانون و حقوق شهروندی مطابق با انتظارات یک کشور عضو اتحادیه اروپا باشد، انجام می‌دهد. امیدواریم زمانی فرا رسد که لهستان دیگر تنها کشور اتحادیه اروپا نباشد که در آن یک روزنامه‌نگار زندانی است.»

گونزالس علیرغم فقدان هرگونه مدرکی دال بر اتهامات علیه وی و مشخص نبودن زمان برگزاری دادگاه، به عنوان یک زندانی خطرناک تلقی شده و بیست‌وسه ساعت از شبانه‌روز را به صورت انفرادی در سلول می‌گذراند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، فدراسیون اروپایی روزنامه‌نگاران (EFJ) و همکاران اسپانیایی آن‌ها، بارها شرایط سخت حاکم بر وضعیت گونزالس در زندان را محکوم کرده‌اند.

با روی کار آمدن دولت جدید لهستان در دسامبر ۲۰۲۳ که برنامه‌هایش برای احیای حاکمیت قانون مورد استقبال اتحادیه اروپا قرار گرفته است، فدراسیون امیدوار است پرونده گونزالس مورد بازنگری قرار گیرد و مقامات قضایی لهستان در نهایت اتهامات علیه وی را – در صورت وجود – مطرح کنند تا بتواند از خود دفاع نماید.






کارت

کارت