EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت طولانی‌مدت روزنامه‌نگار اسپانیایی با اتهام واهی جاسوسی
پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۲

پابلو گونزالس، خبرنگار مستقل اسپانیایی، با اتهام جاسوسی برای روسیه، بیش از ۱۶ ماه است که بدون اینکه هیچ مدرکی دال بر اتهامات علیه وی وجود داشته باشد، در بازداشت موقت در لهستان به سر می‌برد. گونزالس تنها روزنامه‌نگاری است که در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا زندانی شده است.

فدراسیون بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) ، همراه با سازمان‌های روزنامه‌نگاری اسپانیایی، خواستار آزادی این روزنامه‌نگار شدند و اعلام کردند: «برای یک کشور عضو اتحادیه اروپا غیرقابل‌قبول است که یک روزنامه‌نگار را به این شیوه خودسرانه بازداشت کند. نه‌تنها حقوق اساسی پابلو گونزالس به‌عنوان یک شهروند و به‌عنوان یک روزنامه‌نگار نقض شده، بلکه آزادی مطبوعات و حق مردم برای دانستن نیز مختل شده است.»

میگل آنخل نوکدا، رئیس فدراسیون روزنامه‌نگاران اسپانیا (FAPE) نیز در این رابطه گفت: «ما بار دیگر از مقامات لهستانی می‌خواهیم که وضعیت پیش‌آمده را با حداکثر تضمین‌های قانونی به نفع روزنامه‌نگار اسپانیایی حل‌وفصل کنند. ما معتقدیم که این یک الزام اخلاقی مبتنی بر اصل آزادی بیان است.»

دبیرکل فدراسیون اتحادیه‌های کارگری روزنامه‌نگاران اسپانیا (FeSP) نیز افزود: «هر روزی که گونزالس در زندان بماند، نشان‌دهنده حمله دولت لهستان به آزادی مطبوعات، قوانین بین‌المللی و حقوق بشر است. دولت اسپانیا باید آزادی فوری او و یک محاکمه عادلانه مطالبه کند و اتحادیه اروپا نیز باید مداخله کند.»






کارت

کارت