EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


خبرنگار هنگ‌کنگی در چین ناپدید شد
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۲

گزارش‌ها حاکی از آن است که مینی چان، روزنامه‌نگار ارشد مستقر در هنگ‌کنگ، از زمان سفر به پکن در اواخر اکتبر برای پوشش خبری یک مجمع بین‌المللی امنیتی ناپدید شده است و نگرانی‌های جدی در مورد امنیت او وجود دارد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  با ابراز نگرانی شدید از ناپدید شدن این روزنامه‌نگار اعلام کرد: «پکن سابقه طولانی در هدف قرار دادن خبرنگاران منتقد دولت چین دارد، و ناپدید شدن چان در بحبوحه سرکوب رسانه‌های مستقل هنگ‌کنگ عمیقاً نگران‌کننده است. فدراسیون از مقامات چینی می‌خواهد تا اطمینان حاصل کنند که این روزنامه‌نگار می‌تواند سریع و ایمن به هنگ‌کنگ بازگردد.»

چان من لی، مشهور به مینی چان، گزارشگر ارشد بزرگترین روزنامه انگلیسی زبان هنگ کنگ، ساوث چاینا مورنینگ پست است. او برای پوشش خبری یک رویداد امنیتی بین‌المللی سه روزه، در روزهای پایانی اکتبر به پکن سفر کرد. به گزارش خبرگزاری ژاپنی کیودو، چان از زمان سفر، به هنگ‌کنگ بازنگشته است و در مدت یک ماه اخیر غیرقابل تماس بوده است.

چان در دو دهه گذشته، تحلیلگر مسائل دفاعی و دیپلماسی چین بوده است. او پیشتر برای اپل دیلی، یک رسانه طرفدار دموکراسی در هنگ‌کنگ که توسط مقامات در سال ۲۰۲۱ تعطیل شد، کار می‌کرد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  حداقل هشتاد مورد بازداشت، ناپدیدسازی قهری یا ارعاب روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در چین و هنک‌کنگ را در سال ۲۰۲۳ ثبت کرده است.






کارت

کارت