EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


شهروند- خبرنگار چینی در هجوم پلیس به خانه‌اش به قتل رسید
چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲

سان لین، فعال چینی و شهروند- روزنامه‌نگار شناخته شده، هفدهم نوامبر در جریان یورش پلیس به خانه‌اش به قتل رسید. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  قتل این روزنامه‌نگار را به شدت محکوم کرد و از مقامات خواست که فوراً تحقیقات شفافی را انجام دهند و مسئولین این جنایت را بازخواست کنند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در واکنش به این حادثه گفت: «فدراسیون قتل شهروند- روزنامه‌نگار سان لین در پی یورش پلیس به خانه‌اش را به شدت محکوم می‌کند. چین که همچنان یکی از بزرگترین زندان‌های روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه در جهان است، با اقدامات پلیسی عمداً مبهم در مورد مرگ سان لین، علت مرگ او را پنهان می‌کند.»

در اوایل بعدازظهر هفدهم نوامبر، چندین افسر امنیت ملی به زور وارد خانه سان لین در نانجینگ شدند و بنابر گزارش‌ها، همسایه‌ها صدای درگیری بین روزنامه‌نگار و پلیس را شنیدند. سان به بیمارستان منتقل شد و مرگ او در ساعت پنج و چهل‌وپنج دقیقه بعد از ظهر اعلام شد.

پس از این قتل، خانواده روزنامه‌نگار مقتول توسط پلیس به بیمارستان احضار و چند ساعت در آنجا نگهداری شدند. آنان همچنین از دسترسی به جسد لین منع شدند.

دلایل این حمله در حال حاضر نامشخص است. برخی از رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که دلیل این حمله، ویدئوهایی بوده است که سان لین در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته بود و اعتراضات علیه شی جین پینگ را در جریان حضور اخیر وی در مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سانفرانسیسکو به تصویر می‌کشید.

سان لین به حمایت از حقوق بشر و تهیه گزارش درباره نقض حقوق بشر در چین شهرت داشت. این روزنامه‌نگار در دسامبر ۲۰۱۸ به اتهام «تشویق به براندازی قدرت دولتی» در نانجینگ، پس از گرفتن عکس در خارج از محل محاکمه یک فعال حقوق بشر و انتشار پست‌های دموکراسی خواهانه در رسانه‌های اجتماعی، به مدت چهار سال زندانی شد. او پیش از این در سال ۲۰۰۸ به‌دلیل بزرگداشت قربانیان قتل‌عام میدان تیان‌آن من، به چهار سال زندان محکوم شده بود.






کارت

کارت