EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دستگیری یک روزنامه‌نگار در چین پس از انتشار گزارش در مورد فساد
شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲

لو هوآ، یک فعال رسانه‌ای مستقل، طبق گزارش‌ها از آوریل ۲۰۲۳ در بازداشت به سر می برد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  دستگیری هوآ را محکوم کرد و از مقامات خواست که آزادی فوری او را تضمین کنند: «روزنامه‌نگاران باید بدون ترس از دستگیری گزارش دهند، به‌ویژه کسانی که گزارش‌هایی درباره فساد اداری منتشر می‌کنند. فدراسیون از مقامات استان هوبی می‌خواهد که اطمینان حاصل کنند که فعالان رسانه‌ای مستقل بدون ترس از دستگیری عمل می‌کنند.»

گزارش شده است که لو هوا، مدیر یک رسانه مستقل شخصی(self-media)  که فعالیت آن از طریق شبکه‌های اجتماعی است، در نوزدهم آوریل در استان هوبی در مرکز چین توسط بخش امنیت دیجیتال اداره امنیت عمومی دستگیر شد. پس از دستگیری لو، حساب‌های بانکی او مسدود و تجهیزاتش توقیف شد. روزنامه هوبی دیلی گزارش داد که پرونده لو از بیست‌وششم می به دادگاه منتقل شده است، اما اطلاعات جدیدی از پرونده وی موجود نیست.

لو قبل از دستگیری خود چند گزارش تحقیقی منتشر کرده بود، از جمله گزارش مفصلی از اقدامات یک مقام محلی که از بودجه عمومی برای ساختن یک اتاق خصوصی مجلل در یک ساختمان اداری دولتی در شرق استان استفاده کرده بود. از هجدهم آوریل هیچ مقاله‌ای در حساب کاربری رسانه او منتشر نشده و از آن زمان این گزارش حذف شده است.

فعالیت رسانه‌ای مستقل یا انتقادی در چین، در معرض سرکوب‌های مکرر قرار دارد و فعالان مستقل پیوسته بازداشت و زندانی می‌شوند.






کارت

کارت