EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


آزادی روزنامه‌نگار استرالیایی پس از سه سال بازداشت در چین
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲

چنگ لی روزنامه نگار استرالیایی پس از بیش از سه سال بازداشت پیش از محاکمه در چین، به استرالیا بازگشت. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه رسانه‌، سرگرمی‌ و هنر استرالیا (MEAA) از بازگشت او به استرالیا استقبال کردند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه اعلام کرد: «در حالی که آزادی و بازگشت چنگ لی به استرالیا شایسته تجلیل است، ماهیت طولانی مدت و غیرشفاف و خودسرانه بازداشت وی محکوم است. فدراسیون از بازگشت این روزنامه‌نگار نزد عزیزانش استقبال می‌کند و از مقامات چینی می‌خواهد که همه خبرنگارانی را که هنوز در بازداشتند، آزاد کنند. اتحادیه رسانه‌، سرگرمی‌ و هنر استرالیا نیز از همه روزنامه‌نگاران و حامیان آزادی مطبوعات که در کمپین آزادی خانم چنگ شرکت کردند، تشکر کرد

لی در آگوست ۲۰۲۰ در حالی که برای شبکه تلویزیونی جهانی چین کار می‌کرد، بدون هیچ اتهامی در یک «حبس خانگی» قرار گرفت. این روزنامه‌نگار در مدت بازداشت، از دسترسی به خانواده‌اش محروم بود. حکم بازداشت او به طور رسمی در فوریه ۲۰۲۱ به اتهام ارائه اسرار دولتی در خارج از کشور صادر شد. محاکمه این روزنامه‌نگار پس از سه سال بازداشت، سی‌ویکم مارس پشت درهای بسته برگزار شد. لی در آگوست ۲۰۲۳ با انتشار نامه‌ای سرگشاده، شرایط وخیمی که در دوران زندان با آن روبرو بود را توصیف کرد.

ژیائو چیان سفیر چین در استرالیا در ژانویه تایید کرد که موضوع بازداشت خانم لی جزئی از مذاکرات بین دولت‌های استرالیا و چین بوده است. شایان ذکر است که یانگ هنجون، نویسنده و وبلاگ نویس استرالیایی همچنان در چین تحت بازداشت است.






کارت

کارت