EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


صدور حکم اعدام برای نویسنده استرالیایی در چین
یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲

دادگاهی در چین دکتر یانگ هنگ جون استاد دانشگاه، وبلاگ نویس و فعال دموکراسی‌خواه استرالیایی، را به اعدام «تعلیقی» محکوم کرد. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و اتحادیه رسانه، سرگرمی و هنر استرالیا(MEAA) این حکم را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری یانگ شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران حکم یانگ هنگ جون را «نمایانگر بدترین نقض حقوق بشر» دانست که مقامات چینی علیه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه اعمال می‌کنند. فدراسیون از جامعه بین‌المللی از جمله دولت استرالیا خواست برای اطمینان از آزادی فوری یانگ و پس گرفتن همه اتهامات او تلاش کنند.

اتحادیه رسانه، سرگرمی و هنر استرالیا در واکنش به این حکم اعلام کرد: «از حکم اعدام تعلیقی که توسط دادگاه چینی برای یانگ هنگ جون صادر شد، وحشت زده شده‌ایم. این حکم پس از پنج سال حبس به اتهام جاسوسی و به دنبال یک روند قضایی به‌شدت ناقص، صادر شده است. با توجه به اینکه یانگ در وضعیت نامناسبی قرار دارد، حتی اگر از حکم اعدام رهایی یابد، احتمالاً در زندان خواهد مرد. اتحادیه از دولت استرالیا می‌خواهد که به تلاش های دیپلماتیک برای آزادی یانگ ادامه دهد.»

دکتر یانگ در ژانویه ۲۰۱۹ هنگام ورود به فرودگاه گوانگژو بازداشت شد. او در اکتبر ۲۰۲۰، یک ماه پس از اولین دسترسی به وکیل از زمان بازداشت، رسماً به جاسوسی متهم شد. یانگ در می ۲۰۲۱ در یک دادگاه غیرعلنی محاکمه شد. حکم اعدام این وبلاگ‌نویس، به مدت دو سال «تعلیق‌شده» و پس از آن ممکن است به حبس ابد محکوم شود یا مشمول حکم اعدام مجدد شود.

یانگ از زمان دستگیری‌اش از بیماری شدید رنج می‌برد و ممکن است در بازداشت جان خود را از دست بدهد. این تصمیم توسط نهادهای آزادی بیان، از جمله، انجمن بین‌المللی قلم و عفو بین‌الملل محکوم شده است. آنان از مقامات چینی خواسته‌اند تا اتهامات را لغو و آزادی فوری یانگ را تضمین کنند.






کارت

کارت