EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت طولانی‌مدت دو روزنامه‌نگار چینی در شرایط غیرانسانی
شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲

محاکمه هوانگ ژوئکین، روزنامه‌نگار زندانی و فعال حقوق زنان، پس از بیش از دو سال بازداشت آغاز شده است، در حالی که نگرانی‌های جدی درباره شرایط غیرانسانی حبس او و همچنین ژانگ ژان، شهروند روزنامه‌نگار، مطرح شده است. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  بازداشت طولانی مدت این روزنامه‌نگاران را محکوم کرد و خواستار آزادی فوری آنان شد: «شرایطی که هوانگ ژوئکین و ژانگ ژان در حبس با آن مواجهند و همچنین روند غیرشفاف متهم شدن روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ توسط دولت، برخلاف تعهدات چین در قبال حقوق‌بشر و آزادی مطبوعات است. فدراسیون از مقامات چینی می‌خواهد که تمامی اتهامات علیه این روزنامه‌نگاران را پس بگیرند.»

پس از مدت‌ها انتظار، محاکمه هوانگ ژوئکین، روزنامه‌نگار مستقل و فعال #MeToo و وانگ جیان‌بینگ، فعال حقوق کار، آغاز شد. به گفته حامیان این دو فعال چینی، ناظران بین‌المللی از ورود به محاکمه منع شده‌اند، جاده‌ها بسته شده، حضور خانواده‌ها محدود شده‌ و نیروهای انتظامی با لباس شخصی در حال گشت‌زنی در منطقه هستند.

بنا به گزارش‌ها، هوانگ ژوئکین به «تحریک به خرابکاری علیه دولت» متهم شده است. در یک اطلاعیه دادگاه، دادستان هوانگ را به انتشار مقالات براندازانه و سازماندهی جلسات آموزشی متهم کرد. حامیان این روزنامه‌نگار در ماه فوریه نگرانی‌های خود را در مورد مسائل بهداشتی که روزنامه‌نگار در بازداشت با آن مواجه شده است، مطرح کردند؛ این روزنامه‌نگار از کمبود ویتامین، کم‌خوابی، استرس عاطفی و عدم تعادل هورمونی و سایر بیماری‌ها رنج می‌برد.

در یک رویداد جداگانه، گزارش‌هایی از چالش‌های بهداشتی قابل توجه ژانگ ژان، شهروند روزنامه‌نگار، پس از بیش از دو سال بازداشت منتشر شد. اعتصاب غذای مداوم وزن او را به نصف کاهش داده و ژان در ماه ژوئیه مدتی به بیمارستان زندان منتقل شده است. تعداد گلبول‌های سفید خون ژانگ پایین است و ظاهراً این روزنامه‌نگار علائم تومور را نشان می‌دهد.

ژانگ ژان در سال ۲۰۲۰ پس از سفر به ووهان برای گزارش در مورد بیماری همه‌گیر در حال ظهور کووید-19 بازداشت و به چهار سال زندان محکوم شد. از زمان بازداشت، او از ملاقات خانواده‌اش محروم بوده است.






کارت

کارت