EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


بازداشت خبرنگاران بی‌بی‌سی و تلویزیون سوییس توسط پلیس چین
دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱

دو روزنامه‌نگار خارجی به نام‌های اد لارنس از شرکت پخش بریتانیا (BBC) و مایکل پوکر، خبرنگار رادیو تلویزیون سوئیس(RTS) در ۲۷ نوامبر حین گزارش اعتراضات ضد قرنطینه کرونا در شانگهای توسط مقامات چینی بازداشت شدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده اد لارنس پیش از بازداشت مورد حمله قرار گرفته است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) ضمن محکومیت شدید دستگیری‌های خودسرانه خبرنگاران، از دولت چین خواست تا امنیت همه روزنامه‌نگاران را در طول اعتراضات جاری تضمین کند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره اعلام کرد: «هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران خارجی، حمله جدی دیگری به آزادی مطبوعات در چین است، جایی که کارکنان رسانه‌ها اغلب قربانی خشونت، بازداشت و آزار و اذیت مقامات می‌شوند.»

فدراسیون همچنین افزود: «ما بازداشت مایکل پوکر و دستگیری و حمله به ادوارد لارنس را محکوم می‌کنیم و از دولت و پلیس چین می‌خواهیم که امنیت همه خبرنگاران را تضمین کنند.»

با وجود اعتراض بی‌بی‌سی به بازداشت خشونت‌بار خبرنگارش آقای لارنس، مقامات چینی ادعا کردند که این دستگیری به نفع لارنس بوده، چرا که خطر ابتلای او به ویروس کووید از جمعیت معترضان را کاهش داده است.

اعتراضات در چین علیه مقررات سختگیرانه آزمایش اجباری و رویه‌های قرنطینه آغاز شده است. بنا به گزارش‌ها، برخی از معترضان خواستار پایان دادن به سانسور و سرکوب گسترده مطبوعات شده‌اند. ناظران می‌گویند که گستردگی این اعتراضات از سال ۱۹۸۹ بی سابقه بوده است.

 






کارت

کارت