EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دولت لهستان رسانه‌های عمومی را تعطیل کرد
دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران (IFJ-EFJ) از تعطیلی رسانه‌های عمومی در نتیجه درگیری سیاسی بین احزاب در لهستان بر سر کنترل رسانه‌ها ابراز نگرانی کردند. فدراسیون‌ها مجدداً از تصمیم‌گیرندگان سیاسی دعوت کردند تا اصلاحات رسانه‌های عمومی را با احترام به استقلال سردبیری آنها و حفظ منابع مالی، انسانی و فنی لازم برای تضمین کیفیت، استقلال و تکثر این رسانه ها انجام دهند.

به دنبال تصمیم رئیس جمهور آندری دودا مبنی بر تعلیق بودجه برای رسانه‌های عمومی، بارتلومیژ سینکیویش وزیر فرهنگ جدید لهستان، در بیست‌وهفتم دسامبر تصمیم گرفت چند شرکت رسانه‌ای دولتی عمده لهستان را که مدیریت کانال‌های رادیویی و تلویزیونی دولتی را بر عهده دارند، منحل کند. دولت جدید طرفدار اتحادیه اروپا گفت که این وضعیت انحلال از رسانه‌های عمومی و کارمندان آنها در برابر مناقشات سیاسی محافظت می‌کند، شغل آنها را با وجود کمبود بودجه تضمین می‌کند و امکان بازسازی را فراهم می‌کند.

انجمن روزنامه‌نگاران لهستان «دخالت وحشیانه» سیاستمداران در عملکرد رسانه‌ها را محکوم کرد و هشدار داد که صدها روزنامه‌نگار در سراسر کشور، از شغل خود در رسانه‌های عمومی محروم شده‌اند.

فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران از اینکه دولت لهستان به چنین تصمیم رادیکالی رسیده است، ابراز تأسف کردند. آن‌ها اعلام کردند که لزوم اصلاحات برای ایجاد استقلال و تکثر رسانه‌های عمومی در لهستان را مورد مناقشه قرار نمی‌دهند، اما معتقدند که این اصلاحات باید با رعایت حقوق روزنامه‌نگاران، بدون دخالت سیاسی و در عین تضمین حق دسترسی شهروندان به اطلاعات مستقل و قابل اعتماد انجام شود.






کارت

کارت