EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روزنامه‌نگار اماراتی به اتهام انتشار خبر «کذب» به زندان محکوم شد
جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹

منذر المزاکی، روزنامه‌نگار و گزارشگر کانال «ابوظبی اسپورت»، به اتهام انتشار اخبار کذب به دو سال زندان محکوم شد.
المزاکی و مهمان برنامه وی در برنامه تلویزیونی ادعایی مبنی بر مرگ پنج نفر از اعضای یک خانواده اماراتی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا را مطرح کرده بودند.
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران انتشار اخبار نادرست را ناقض اخلاق روزنامه‌نگاری دانسته و ضمن تصدیق خطای حرفه‌ای صورت گرفته، صدور حکم زندان را محکوم می‌کند.
آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، در این زمینه گفت: «بررسی واقعیت در هسته اصلی حرفه ماست و روزنامه‌نگاران باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا از استانداردهای اخلاق حرفه‌ای پیروی کنند.»
وی افزود: «ما پخش گزارش نادرست از کانال ابوظبی اسپورت را یک خطای جدی حرفه‌ای برای این شرکت رسانه‌ای می‌دانیم که باید مسئولیت آن را بپذیرد، با این حال، دستگیری منذر المزاکی و مدت زندان وی خلاف قوانین بین‌المللی است و عدالت را تحقق نمی‌بخشد.»
بلانگر ضمن درخواست عفو و آزادی المزاکی، اقدام‌های انصباطی صورت گرفته از سوی رسانه‌ متبوع را برای ختم پرونده این روزنامه‌نگار کافی دانست.
کانال ورزشی ابوظبی متعلق به رسانه دولتی امارت متحده عربی است و دادستان عمومی این کشور با بررسی گزارش ارائه شده مبنی بر فوت پنج نفر از اعضای یک خانواده به علت ابتلا به بیماری کرونا، این ادعا را خلاف واقع دانست.
المزاکی و مهمان برنامه وی، اندکی پس از پخش گزارش و انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی دستگیر و در دادگاه تجدیدنظر به اتهام انتشار «شایعات دروغ» به حداقل مجازات پیش‌بینی شده در قانون مجازات محکوم شدند.
رسانه ابوظبی نیز اقدام‌های انضباطی علیه این روزنامه‌نگار را که شامل نامه اخطار، جزای نقدی و تعلیق از کار است را اجرا کرد.
فدراسیون از تلاش‌های انجمن روزنامه‌نگاران امارات متحده عربی برای آزادی این روزنامه‌نگار حمایت می‌کند.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت