EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


آسیا اقیانوسیه، دومین منطقه مرگبار جهان برای روزنامه‌نگاران
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱

بر اساس فهرست کشته‌شدگان سالانه فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) در سال ۲۰۲۲ که به تازگی منتشر شده، در منطقه آسیا و اقیانوسیه ۱۶ روزنامه‌نگار جان خود را از دست داده‌اند و این منطقه از این نظر در جایگاه دوم جهان قرار دارد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن محکومیت شدید خشونت علیه خبرنگاران در این منطقه، خواستار اقدام فوری برای پایان دادن به مصونیت از مجازات جنایات علیه روزنامه‌نگاران شد.

بر مبنای فهرست تهیه شده فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در سال جاری میلادی تا به امروز ۶۷ روزنامه‌نگار کشته شده‌اند که بیست نفر بیش از سال گذشته است.

در این فهرست قاره آمریکا با ثبت ۲۹ مورد قتل روزنامه‌نگاران در جایگاه اول قرار گرفت. اروپا با ۱۳ قتل پس از آسیا اقیانوسیه قرار گرفته و خاورمیانه با ۵ مورد قتل و آفریقا با ۴ مورد در جایگاه‌های بعدی بوده‌اند.

از شانزده کشته‌ای که در منطقه آسیا و اقیانوسیه ثبت شده، شش نفر از پاکستان، دو نفر از هند، سه نفر از بنگلادش، چهار نفر از فیلیپین و یک مورد هم از میانمار بوده‌اند.

با این وجود در افغانستان که قبلاً مرگبارترین کشور آسیا و اقیانوسیه برای خبرنگاران بود و سال گذشته ده مورد قتل خبرنگاران را ثبت کرده بود، در سال ۲۰۲۲ این آمار را به صفر رسیده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در همین رابطه اعلام کرد: «خبرنگاران در منطقه آسیا و اقیانوسیه همچنان با افزایش نگران‌کننده حملات مرگبار  مواجه هستند که دومین رتبه در کل جهان است.»

فدراسیون همچنین افزود: «دولت‌ها باید اقدامات فوری و ملموسی برای جلوگیری از مصونیت از مجازات جنایات علیه روزنامه‌نگاران و تضمین امنیت همه کارکنان رسانه‌ در این زمینه انجام دهند.»






کارت

کارت