EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دستگیری چهار روزنامه‌نگار ترکیه در پی انتشار گزارش شکنجه کردها
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۹

چهار خبرنگار «آژانس خبری مزوپوتامیا» و «ژین‌نیوز» مستقر در شهر وان ترکیه، در پی گزارش شکنجه دو شهروند کرد و ارائه اسنادی که نشان می‌داد نیروهای امنیتی ترکیه آن‌ها را از هلیکوپتر به بیرون پرتاب کرده‌اند، بازداشت شدند.
فدراسیون‌های بین‌المللی و اروپایی روزنامه‌نگاران خواستار آزادی فوری روزنامه‌نگاران بازداشتی شده‌اند.
آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ)، این بازداشت‌ها را اثبات رسوایی مقام‌های ترکیه در عدم تحمل مطبوعات آزاد دانسته و خواستار آزادی خبرنگاران شد.
وی افزود: «فعالیت روزنامه‌نگاری برای کشف تخلفات دولتی ضروری است، در غیر این صورت نقض قوانین از دید مردم پنهان مانده و مجازات نخواهند شد.»
دبیرکل فدراسیون روزنامه‌نگاران اروپا (EFJ) نیز با تاکید بر نقش اساسی روزنامه‌نگاران به عنوان ناظران دموکراسی، علاوه بر آزادی روزنامه‌نگاران خواستار شفافیت مقام‌های ترکیه در مورد حادثه‌ای شد که از سوی این روزنامه‌نگاران پوشش داده شده بود.
پلیس ترکیه صبح روز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه با حمله به محل سکونت روزنامه‌نگاران، عدنان بیلن و جمیل اوغور از آژانس خبری مزوپوتامیا و شهربان آبی و نازان سالا از ژین‌نیوز را بازداشت کرد.
این روزنامه‌نگاران تا ۲۴ ساعت از صحبت با وکلای خود منع شدند.
دادستانی عمومی در ترکیه ممنوعیت انتشار و پوشش خبری حادثه شکنجه و پرتاب دو شهروند کرد از هلیکوپتر را اعمال کرده است.
اتحادیه روزنامه‌نگاران ترکیه (TGS) در آخرین گزارش خود اعلام کرده‌ است که ۸۵ روزنامه‌نگار در زندان‌های ترکیه به سر می‌برند.
ترکیه پس از چین بیشترین تعداد روزنامه‌نگار زندانی در جهان را دارد.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت