EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


پلیس هنگ‌کنگ برای محدود کردن آزادی رسانه‌ها تعریف روزنامه‌نگاری را تغییر داد
پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹

پلیس هنگ‌کنگ طبق یک سیاست جدید، اصلاحاتی در تعریف روزنامه‌نگاری و نمایندگی رسانه ایجاد کرده است که بر اساس آن جهت به رسمیت شناختن فعالیت روزنامه‌نگاری افراد، ثبت مشخصات آن‌ها در اداره خدمات اطلاعات هنگ‌کنگ الزامی خواهد بود.
این اقدام که از سوی پلیس به عنوان وسیله‌ای برای کنترل فعالیت «روزنامه‌نگاران جعلی» توجیه شده است، از سوی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به عنوان تهاجمی به آزادی رسانه‌ها خوانده شده است.
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) ضمن درخواست لغو این قانون اظهار داشت: «این سطح دیگری از کنترل دولت است که به وضوح در تضاد با آزادی مطبوعات قرار دارد.»
فدراسیون همچنین این اقدام را نشان‌دهنده دخالت بیش از حد مقام‌ها علیه روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای در هنگ‌کنگ، به منظور کنترل اخبار در رسانه‌های انتقادی دانست.
فدراسیون به شدت مخالف هرگونه اقدام در جهت محدود کردن دسترسی به روزنامه‌نگاران است.
فدراسیون همچنین نسبت به دیکته شدن تعریف روزنامه‌نگاری از سوی پلیس هنگ‌کنگ که بدون در نظر گرفتن دیدگاه روزنامه‌نگاران صورت گرفته است، اعتراض دارد.
در پی بیش از یک سال خشونت پلیس علیه اعتراض‌های مداوم برای دموکراسی خواهی و وخیم تر شدن آزادی بیان و حقوق سیاسی در هنگ‌کنگ، این تغییر سیاست نشان دهنده حمله دیگری به استقلال رسانه‌ها در این منطقه است.
این اقدام از سوی اتحادیه‌های رسانه‌ای به شدت محکوم شده است چرا که براساس این سیاست، تنها رسانه‌های خارجی شناخته شده و مشهور بین‌المللی از سوی پلیس به رسمیت شناخته می‌شوند.
پیش از این کارت شناسایی کارکنان رسانه و روزنامه‌نگاران در هنگ‌کنگ از سوی رسانه‌های محلی، انجمن روزنامه‌نگاران هنگ‌کنگ و یا انجمن عکاسان مطبوعات صادر می‌شد.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.






کارت

کارت