EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: حکم نهایی پرونده قتل جمال خاشقجی انکار بهت‌آور عدالت است
چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹

پس از اعلام حکم نهایی متهمان پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران تعدیل احکام قبلی هشت متهم این پرونده را محکوم می‌کند.
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) صدور این حکم را ناکامی تلاش‌های بین‌المللی برای پایان دادن به «مصونیت از مجازات در جنایت‌ علیه روزنامه‌نگاران» دانسته و از حکومت عربستان سعودی خواسته است که مسئولیت خود را در این جنایت به عهده بگیرد.
آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، دادگاه پرونده قتل جمال خاشقجی را بدون رعایت استانداردهای بین‌المللی دادرسی دانست و حکم نهایی این پرونده را انکار بهت‌آور عدالت خواند.
وی در این زمینه گفت: «دادگاه به جای آشکار کردن شرایط قتل خاشقجی از افراد مسئول در قتل وی محافظت کرده است.»
بلانگر افزود: «عربستان سعودی باید قبل از بسته شدن پرونده، در مورد اسامی افرادی که دستور قتل همکار ما را صادر کرده‌ و این اقدام را برنامه‌ریزی و اجرا کرده‌اند، پاسخگو باشد.»
دادگاهی در عربستان سعودی در روز دوشنبه هفدهم شهریورماه حکم نهایی پرونده قتل جمال خاشقجی را صادر کرد.
در این دادگاه حکم پنج نفر از متهمان اصلی قتل از مجازات اعدام به ۲۰ سال حبس تعدیل شد و سه متهم دیگر این پرونده نیز هر یک به هفت تا ۱۰ سال حبس محکوم شدند.
خدیجه چنگیز، نامزد جمال خاشقجی، در حساب توییتری خود این دادگاه را «تمسخر عدالت» توصیف کرده است.
جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار ساکن آمریکا و از منتقدان حکومت عربستان سعودی بود که در سال ۲۰۱۸ میلادی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید






کارت

کارت