EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


ایران در میان سرکوبگرترین کشورها علیه روزنامه‌نگاران در عرصه سایبری
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸

هم‌زمان با گزارش‌ها درباره افزایش فشار بر روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در پی اعتراض‌ها و بحران‌های سراسری در ایران، سازمان گزارشگران بدون مرز  ۲۰ کشور از جمله ایران را بدترین کشورها از لحاظ سرکوب روزنامه‌نگاران در فضای سایبری رده‌بندی کرد.

هم‌زمان با روز جهانی «مقابله با سانسور سایبری»، سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه اعلام کرد حکومت ایران در فهرست سرکوبگرترین کشورهای جهان در عرصه سایبری قرار گرفته است.

این نهاد مدافع حقوق و آزادی‌های روزنامه‌نگاران در گزارش خود به سانسور دولتی و استفاده نهادهای حکومتی (امنیتی) از فناوری دیجیتال، برای جاسوسی و مهار و آزار مجازی روزنامه‌نگاران پرداخته است.

پیش از این، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران نیز در گزارش‌ها و بیانیه‌هایی از افزایش فشار،‌ تهدید و احضار روزنامه‌نگاران در ماه‌های اخیر انتقاد کرده بود.

در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز نام «شورای عالی فضای مجازی» ایران در فهرست ۲۰ نهاد سرکوبگر در عرصه سایبری در جهان قرار گرفته است.

بر اساس گزارش این سازمان،‌ این شورا در ایران به عنوان نهادی متشکل از شخصیت‌های ارشد نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی که  معمار «اینترنت حلال» عنوان شده، به تلاش برای راه‌اندازی اینترنت ملی و قطع شبکه جهانی اینترنت می‌پردازد.

در این گزارش آمده است که حکومت  ایران با کنترل و دسترسی گزینشی به شبکه‌های آنلاین، مسدود کردن شبکه‌های خبری، سکوها و کارافزارهایی مانند تلگرام، سیگنال، واتس‌اپ، فیس‌بوک و توییتر، خطری آشکار برای آزادی اندیشه و بیان به‌شمار می‌آید.

طی ماه‌‌های گذشته ده‌ها نفر از روزنامه‌نگاران داخل ایران در پی پوشش گزارش درباره اعتراض‌های سراسری در آبان‌ماه،‌ انهدام هواپیمای مسافربری اوکراین در دی‌ماه و اخیرا با گسترش شیوع بیماری کرونا در کشور از سوی ماموران امنیتی احضار و بازجویی شده‌اند.

همچنین روزنامه‌نگاران رسانه‌‌های فارسی زبان خارج کشور نیز به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گزارش داده بودند که با هدف فشار برای ترک شغل مورد تهدید،‌ مصادره اموال و احضار اعضای خانواده‌شان قرار گرفته‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران روز ۲۶ آذرماه در مقر این نهاد در بروکسل به بررسی این فشارها پرداخت و گزارش‌های روزنامه‌نگاران تحت فشار را برای پیگیری بین‌المللی دریافت کرد.






کارت

کارت