EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


هشدار «گزارشگران بدون مرز» درباره افزایش فشار بر روزنامه‌نگاران در ایران
پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸

سازمان گزارشگران بدون مرز  از تشدید فشار بر روزنامه‌نگاران در ایران از سوی نهادهای امنیتی خبر داده است.

این سازمان در گزارشی که روز پنجشنبه ۱۷ بهمن‌ماه در وبسایت خود منتشر کرده نوشته است که ده‌ها روزنامه‌نگار در پی سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین و انتقادها درباره اطلاع‌رسانی در ارتباط با آن بازجویی و احضار شده و یا تحت فشار قرار گرفته‌اند.

بنا بر این گزارش این روزنامه‌نگاران تحت فشار قرار گرفته انتقاد کرده‌ بودند که به دلیل انتشار «دروغ‌های حکومت» در زمینه سرنگونی این هواپیما اعتبار خبری آن‌ها زیر سوال رفته است.

حکومت ایران تا سه روز پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین با موشک سپاه پاسداران،‌ اصابت موشک را رد کرد. طی این حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه پرواز جان باختند.

ستاد کل نیروهای مسلح و رییس‌جمهوری ایران روز ۲۱ دی‌ماه با صدور اطلاعیه‌های جداگانه‌ای نهایتا این موضوع را تایید کردند.

گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که دست کم ۲۱ روزنامه‌نگار طی مدت دو هفته اخیر احضار شده و مورد بازجویی نیروهای اطلاعاتی سپاه پاسداران قرار گرفته‌اند.

گزارش این سازمان اضافه می‌کند که هیچ‌کدام از آن‌ها تا کنون بازداشت نشده‌اند، اما تمام آن‌ها می‌دانند که ممکن است بازداشت شوند.

به برخی از روزنامه‌نگاران نیز تذکر داده شده که به آن‌چه که در رسانه‌های اجتماعی می‌نویسند توجه کنند. برخی نیز مجبور به بستن حساب کاربری خود در توئیتر، اینستاگرام و یا فیس‌بوک شده‌اند.

بر اساس متنی که گزارشگران بدون مرز منتشر کرده رسانه‌های داخل ایران پس از سرنگونی هواپیما اظهارات رسانه‌های وابسته به حکومت را در غیاب منابع و رسانه‌های مستقل خبری تکرار کردند.

طی هفته‌های گذشته نیروهای امنیتی سپاه پاسداران همچنین در منزل برخی روزنامه‌نگاران از جمله مازیار خسروی،‌ یاسمن خالقیان،‌ مولود حاجی‌زاده،‌احسان بداغی و یغما فشخامی حاضر شده و اقدام به تفتیش منزل آن‌ها کرده‌اند.






کارت

کارت