EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


افزایش تعداد روزنامه‌نگاران ایرانی تحت فشار جمهوری اسلامی در خارج کشور به ۲۰ نفر
پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸

تعداد روزنامه‌نگاران ایرانی شاغل در خارج کشور که درباره آزار و تهدید خانواده خود از سوی نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گزارش ارسال کرده‌اند، به ۲۰ نفر افزایش پیدا کرد.

این گزارش‌ها از سوی روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم و شاغل در کشورهایی از جمله بریتانیا، سوئد، آلمان، فرانسه، ترکیه و چک ارسال شده است.

پیش از این، شش نفر از روزنامه‌نگاران شاغل در رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور گزارش‌هایی از این دست آزار و اذیت ارسال کرده بودند.

افزایش این فشارها با واکنش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا (NUJ) قرار گرفته است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از حکومت ایران خواسته است تا تهدیدها و فشارهای جدیدی را که بر روی روزنامه نگاران ایرانی در اروپا اعمال می‌شود، متوقف کند.

از سوی دیگر، میشل استان‌استریت، دبیرکل اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا، در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی با «ایران اینترنشنال» اعلام کرد که «ماهیت این اقدامات تهدیدگرایانه نسبتا مداوم شده و این بر خلاف تمامی هنجارهای بین‌المللی است.»

او این اقدامات را «استثمار شرم‌آور بستگان روزنامه‌نگاران خواند.»

این فشارها این شامل دستگیری و بازداشت خودسرانه اعضای خانواده در ایران، مصادره گذرنامه و ممنوعیت سفر برای جلوگیری از خروج افراد از ایران، استراق سمع مستمر روزنامه‌نگاران و خانواده‌های آن‌ها و انتشار اخبار جعلی و ایجاد بدنامی برای این افراد، به ویژه زنان روزنامه‌نگار، بوده است.

همچنین تعدادی از این روزنامه‌نگاران نیز از سوی سیستم قضایی ایران «ممنوع‌المعامله»‌ شده‌اند.






کارت

کارت