EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


سیر جدید تهدید و فشار جمهوری اسلامی بر روزنامه‌نگاران ایرانی خارج کشور
جمعه ۱ آذر ۱۳۹۸

نیروهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران دور جدیدی از فشارها را بر روزنامه‌نگاران ایرانی مستقر در خارج از ایران آغاز کرده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از حکومت ایران می‌خواهد تا تهدیدها و فشارهای جدیدی را که بر روی روزنامه نگاران ایرانی در اروپا اعمال می‌شود، متوقف کند.

این فشارها هم‌زمان با افزایش نگرانی‌های بین‌المللی درباره وضعیت حقوق بشر در این کشور صورت گرفته است.

حداقل شش روزنامه نگار شاغل در خارج از ایران به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفته‌اند که تحت ارعاب و آزار جدی از سوی حکومت ایران خبر قرار گرفته اند.

یکی از این روزنامه‌نگاران به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «نیروهای امنیتی اخیرا با والدین من تماس گرفته، آن‌ها را احضار کرده و از آن‌ها خواسته‌اند مرا متقاعد کنند تا کارم را در اینجا متوقف کنم.»

در یک مورد دیگر، به خانواده یک روزنامه‌نگار هشدار داده شد که «اگر فرزند شما شغل خود را ترک نکند، ماموران ما او را با زور به ایران باز می‌گردانند.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اخیراً یک ایرانی پناهنده که در پاریس مستقر بود و یک کانال خبری پرطرفدار فارسی را در پیام‌رسان تلگرام اداره می‌کرد، بازداشت کرده و به ایران بازگرداند.

فشارهای اخیر پس از ارعاب قبلی کارمندان سابق و فعلی سرویس فارسی شبکه بی‌بی‌سی، و خانواده‌های آن‌ها، صورت می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۷ ، دستگاه قضایی ایران بیش از ۱۵۰ روزنامه‌نگار ایرانی و کارمندان بی‌بی‌سی فارسی را از هرگونه معامله حقوقی در داخل ایران منع کرد، که در برخی موارد با مسدود کردن دارایی آن‌ها نیز همراه بود.

از اقدامات دیگری نیز در راستای محدود کردن و ارعاب روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج از کشور استفاده شده است.

این موارد شامل دستگیری و بازداشت خودسرانه اعضای خانواده در ایران، مصادره گذرنامه و ممنوعیت سفر برای جلوگیری از خروج افراد از ایران، استراق سمع مستمر روزنامه‌نگاران و خانواده‌های آن‌ها و انتشار اخبار جعلی و ایجاد بدنامی برای این افراد، به ویژه زنان روزنامه‌نگار، بوده است.

متن کامل این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت