EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فراخوان فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران برای حضور بیشتر زنان در رسانه‌ها و اتحادیه‌ها
جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷

هم‌زمان با روز جهانیِ زن، فدراسیون بین‌المللیِ روزنامه‌نگاران (IFJ) فراخوانی برای بهبود موثر و اساسی در حضور زنان در رسانه‌ها و اتحادیه‌هایی که آنها را نمایندگی می‌کنند، صادر کرد.
در این فراخوان آمده‌است: «اگر می‌خواهیم کیفیتِ روزنامه‌نگاری را بهبود ببخشیم، رسانه‌ها باید به صورت دقیق جامعه را در حدّ خودش بازتاب دهند، این امر زمانی اتفاق می‌افتد که برابریِ واقعی در عملکرد و سازمان رسانه‌ها تحقق پیدا کند».
کمپین تقدّم زنان (IFJ WomenLead) جزئی از پروژۀ فدراسیون در آسیا-اقیانوسیه است که روی نقشِ حیاتیِ اتحادیه‌ها در نمایندگی‌کردن حقوق زنانِ روزنامه‌نگار تمرکز می‌کند.
فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، با انتشار آمار حضور زنان در اتحادیه‌های رسانه‌ای، اعلام کرد که آنها ۳۱ درصد از کل اتحادیه‌ها و انجمن‌های روزنامه‌نگاری در آسیا-اقیانوسیه را تشکیل می‌دهند، و تنها ۲۴ درصد از مناصب در کمیته‌های اجرایی در اختیار آنهاست.
فراخوان فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خاطرنشان می‌کند که علی‌رغم از بین‌رفتن فرصت‌های شغلی در رسانه‌ها و تاثیرات منفیِ رسانه‌های آنلاین در این‌زمینه، در منطقه آسیا-اقیانوسیه همچنان شاهد افزایش عضویت، و همچنین حضور زنان، در اتحادیه‌های رسانه‌ای هستیم. این رشد از سال ۲۰۱۵، نسبت به رشدِ کلی عضویت در اتحادیه‌ها که پیشتر ۷ درصد بوده، به میزان ۲۰ درصد بیشتر شده‌است.
این‌ها دستاوردها و پیروزی‌هایی است که فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در روزِ زن آنها را جشن می‌گیرد.
از میان اعضای این فدراسیون، ۳۷ درصد سهمیه‌های جنسیتی برای ارگان‌های اجرایی خود تعریف کرده اند، و همچنین ۴۰ درصد از آن‌ها سیاست‌های جنسیتی را به اجرا در آورده‌اند. جزئیات آن به شرح زیر است:
ژاپن: سهمیۀ جنسیتی با تعدادِ حداقل ۱۰ زن در کمیته‌های اجرایی که در ۱۲ ماه آینده اجرا می‌شود.
نپال: اتحادیۀ مطبوعات سهمیۀ ۳۰ درصدی جنسیتی را اجرا کرده و فدراسیون روزنامه‌نگاران این کشور تعداد زنان در کمیته‌های اجرایی خود را افزایش داده و یک زن را به عنوان نایب‌رئیس انتخاب کرده‌است.
تایوان: بدون هیچ‌گونه سهمیه‌بندی جنسیتی، ۵۰ درصد از انجمن روزنامه‌نگارانِ این کشور زن هستند.
میانمار: اتحادیۀ روزنامه‌نگاران این کشور سهمیۀ ۳۰ درصدی را در کمیته‌های خود را اجرا کرده‌است.
افغانستان: فدراسیون مستقل روزنامه‌نگاران این کشور سهمیۀ ۳۰ درصدی در مناصب اجرایی را به اجرا گذاشته‌است و ۵ نفر از رؤسای شاخه‌های اُستانی آن زنان هستند.
فیلیپ لروث، رئیس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در این‌باره گفت: پیش از برگزاری نشست پکن ۲۵+ ما باید یک تغییر ایجاد کنیم. ما باید رسانه‌ها و اتحادیه‌ها را به انجام هرکاری که برای پیشرفت حضور زنان در رسانه‌ها لازم است فراخوان‌کنیم. آیندۀ روزنامه‌نگاری نمی‌تواند بدون نگاه به روتین‌های روزانه و عادت‌های رهبران نسبت به زنان مورد توجه قراربگیرد.

مشروح این فراخوان را اینجا بخوانید.






کارت

کارت