EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


حمله به روزنامه‌نگار یونانی در حین تهیه گزارش
سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳

رنا کوولیوتی، روزنامه‌نگار شبکه تلویزیونی آلفا تی‌وی، در تاریخ چهاردهم می در حین انجام کار مورد حمله قرار گرفت و به شدت مصدوم شد. او در حال تهیه گزارش از ساخت و ساز در منطقه لاگونیسی در جنوب یونان بود که توسط یکی از اپراتورهای شرکت سازنده مورد حمله قرار گرفت. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و اتحادیه روزنامه‌نگاران آتن (JUADN) این حمله را به شدت محکوم کردند و از مقامات خواستند که فوراً علیه مهاجمان اقدام کرده و عدالت را برقرار کنند.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در واکنش به این حمله گفت: « روزنامه‌نگاران نقش مهمی در آگاه‌سازی عمومی و پاسخگو نگه‌داشتن افراد حاضر در قدرت دارند. ضروری است که آن‌ها در حین انجام وظایف خود محافظت شوند، به ویژه هنگامی که درباره مسائلی گزارش می‌دهند که می‌تواند جان‌ها را به خطر بیاندازد یا به محیط زیست آسیب برساند.»

هیئت مدیره اتحادیه روزنامه‌نگاران آتن نیز نگرانی خود را نسبت به سلامتی کوولیوتی ابراز کرد: «ما خشونت، وحشیگری و رفتار تحریک‌آمیز را محکوم می‌کنیم؛ هدف از این حمله بی‌اعتبار کردن حرفه روزنامه‌نگاری و کاهش نقش مهم آن در آگاه‌سازی عمومی است. تلاش‌ها برای ترساندن و خاموش کردن رسانه‌ها از طریق خشونت موفق نخواهد شد.»

پیش از این حادثه، کوولیوتی در دو تحقیق قبلی خود نیز مورد حمله قرار گرفته بود: یکی در ارتباط با یک پرونده قتل در مسولونگی در ژانویه ۲۰۲۴ و دیگری در ارتباط با آزار وحشیانه یک سگ هاسکی در تفرجگاه زمستانی آراکووا در سال ۲۰۲۳.

اخیراً موارد دیگری از نقض‌ آزادی مطبوعات در یونان گزارش شده است؛ از جمله دخالت دولت در رسانه‌ها و شکایت‌ها علیه روزنامه‌نگاران. پرونده قتل دو روزنامه‌نگار (سکراتیس گیولیاس و جورجوس کارایواز) نیز همچنان حل نشده باقی مانده است.






کارت

کارت