EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


درخواست پیگیری فوری درباره حمله به دو روزنامه‌نگار در یونان
پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲

فدراسیون‌ بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  به همراه پنج نهاد دیگر مدافع روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها، با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید حملات اخیر علیه روزنامه نگاران یونانی جورجوس پاپاکریستوس و کوستاس واکسوانیس، از مقامات خواستند که به سرعت در مورد این حملات تحقیق کنند و اطمینان حاصل کنند که مسئولین این حملات پاسخگو خواهند بود.

در این بیانیه آمده است:

«در بیست‌ونهم اوت، جورجوس پاپاکریستوس، سرمقاله‌نویس و مشاور روزنامه «تا نئا»، در یک مسابقه فوتبال در آتن مورد حمله قرار گرفت. بر اساس پرونده تشکیل شده توسط این روزنامه‌نگار، یانیس کاراگیورگیس تاجر و مالک کشتی، با حمایت دو محافظ، به صورت و سر او مشت زد و او را به مرگ تهدید کرد. پاپاکریستوس گزارش‌هایی انتقادی درباره فعالیت‌های تجاری کاراگیورگیس منتشر کرده بود.

در بیست‌وششم اوت، کوستاس واکسوانیس، روزنامه‌نگار تحقیقی کهنه‌کار و ناشر هفته‌نامه دوکومنتو، به همراه خانواده‌اش در یک رستوران در جزیره اویا مورد حمله قرار گرفت. مرد مهاجم که از قرار گرفتن نام یک تاجر ثروتمند یونان در «لیست لاگارد» اظهار ناراحتی می‌کرد، علاوه بر توهین و فحاشی به واکسوانیس، به خانواده وی آزار فیزیکی رساند. لیست لاگارد که توسط واکسوانیس در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، حاوی نام افرادی است که در دوران بحران مالی یونان، حساب‌های بانکی اعلام نشده در سوییس (احتمالاً با هدف فرار مالیاتی) داشته‌اند. واکسوانیس به دلیل تحقیقات متعددش در مورد فساد شناخته شده است و به همین دلیل تهدیدهای مرگ زیادی دریافت کرده است.

سازمان‌های ما از مقامات یونانی می‌خواهند که به سرعت شکایت‌های ارائه‌شده توسط این دو روزنامه‌نگار را بررسی کرده و اتهامات جنایی علیه مسئولان این حوادث طرح کنند. در هر دو مورد، هویت عاملان ادعایی برای پلیس مشخص است و حوادث در مقابل شاهدان متعدد رخ داده است. کسانی که پشت این حملات وقیحانه هستند نباید از مجازات مصون بمانند.»






کارت

کارت