EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


نقض مکرر آزادی مطبوعات در تونس
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

در روز جهانی آزادی مطبوعات، اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران تونس (SNJT) گزارش سالانه خود را درباره آزادی مطبوعات در تونس برای دوره یکساله از سوم مه ۲۰۲۳ تا سوم مه ۲۰۲۴ ارائه کرد. این اتحادیه از دویست‌ویازده مورد حمله و همچنین دادگاهی شدن روزنامه‌نگاران، مترجمان و عکاسان بین مه ۲۰۲۳ تا پایان آوریل ۲۰۲۴ خبر داد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این باره اظهار داشت: «گزارش اتحادیه تونس یک بار دیگر زنگ خطر را به صدا درآورده است؛ ادامه نقض حقوق رسانه‌ها در تونس شایسته دموکراسی تونس نیست. ما به دولت تونس تاکید می‌کنیم که اقدامات لازم را برای متوقف کردن نقض‌های مکرر علیه آزادی مطبوعات انجام دهد»

زید دبار، رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران تونس نیز در این باره گفت: «روزنامه‌نگاران قانونی را می‌خواهند که حرفه روزنامه‌نگاری را به رسمیت بشناسد و برای روزنامه نگاران تنظیم شده باشد. در حال حاضر روزنامه‌نگاران با قوانینی دادگاهی می‌شوند که هیچ ارتباطی با حرفه روزنامه‌نگاری ندارند.»

اتحادیه روزنامه‌نگاران تونس در این گزارش به دویست‌ویازده حمله علیه روزنامه نگاران، خبرنگاران و عکاسان در یک سال اخیر اشاره کرده است. از نکاتی که در این گزارش برجسته شده است، افزایش دادگاهی شدن روزنامه‌نگاران است که تعاد آن به سی‌ونه مورد رسیده است. این محاکمه‌ها خارج از چارچوب قانون آزادی مطبوعات، چاپ و نشر (مصوب سال ۲۰۱۱) انجام شده است.






کارت

کارت