EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون خواستار آزادی زیاد الهانی روزنامه‌نگار تونسی شد
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲

زیاد الهانی روزنامه‌نگار تونسی پس از انتقاد از وزیر بازرگانی دولت تونس در یک برنامه رادیویی، بازداشت شد و با اتهاماتی مواجه است که ممکن است برای او ده‌سال زندان به‌دنبال داشته باشد.

آنتونی بلانگر، دبیرکل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  در واکنش به بازداشت این روزنامه‌نگار اعلام کرد:«دولت تونس یک بار دیگر به روزنامه‌نگاران حمله کرد. پیگردهای مکرر و سیستماتیک علیه همکارمان زیاد الهانی غیرقابل قبول است. هدف این اقدامات فقط خفه کردن صدای انتقاد او است که بسیار شنیده می‌شود.»

زیاد دبار، رئیس اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران تونس(SNJT) نیز بازداشت زیاد الهانی را محکوم کرد و آن را سوء‌استفاده از قدرت و نقض حق آزادی بیان توسط مدعی العموم دانست. او به نمایندگی از اتحادیه، خواهان آزادی فوری هانی و رفع تمامی اتهامات علیه او شد.

زیاد الهانی روزنامه‌نگار تونسی، در چند ماه اخیر هدف آزار و اذیت مداوم صاحبان قدرت در تونس قرار گرفته است. او که ژوئن ۲۰۲۳ یک بار بازداشت شده و به دلیل فشارهای بین المللی پس از چهل‌وهشت ساعت آزاد شده بود، بار دیگر در بیست‌وهشتم دسامبر ۲۰۲۳ به دلیل اظهاراتش در یک رادیوی خصوصی، خود را پشت میله‌های زندان دید. در جریان این برنامه، الهانی از وزیر بازرگانی کلثوم بن‌رجب به‌شدت انتقاد کرد و خواستار برکناری وی به دلیل بی‌کفایتی شد. چند ساعت بعد، او به دلیل حمله به شخص وزیر، بر اساس ماده ۲۴ فرمان ۵۴ بازداشت شد و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت.

فرمان 54 متنی سرکوبگرانه است که آزادی بیان در تونس را زیر پا می‌گذارد. این فرمان به شکل پیاپی برای سرکوب خبرنگاران و مخالفان رئیس جمهور قیس سعید استفاده می‌شود. بازداشت وی، در سی‌ام دسامبر مجدداً از سوی دادستانی تمدید شد.






کارت

کارت