EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


محکومیت دو روزنامه نگار در هنگ کنگ
دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲

دادگاهی در هنگ‌کنگ، وونگ کا-هو و ما کای-چونگ، دو روزنامه‌نگار را به اتهام ورود غیرمجاز به مجلس قانونگذاری در جریان اعتراضات هواداران دموکراسی مجرم شناخت. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) صدور حکم برای این دو روزنامه‌نگار را محکوم کرد و از مقامات هنگ‌کنگ خواست به همه روزنامه‌نگاران اجازه دهند بدون تهدید انتقام‌جویی قانونی گزارش دهند.

فدراسیون در این رابطه تأکید کرد: «باید به روزنامه‌نگاران اجازه داده شود که به سود خیر عمومی و بدون ترس از عواقب قانونی، درباره رویدادها گزارش دهند. اتهامات علیه وونگ کا-هو و ما کای-چونگ مستقیماً با تعهدات دولت هنگ‌کنگ در تناقض است. ما از مقامات هنگ‌کنگ می‌خواهیم از حمله مداوم به رسانه‌های مستقل و آزادی مطبوعات دست بردارند و همه کارکنان رسانه‌ای را که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی خودسرانه بازداشت شده‌اند، بلافاصله و بدون قید و شرط آزاد کنند.»

انجمن روزنامه‌نگاران هنگ‌کنگ (HKJA) نیز اعلام کرد که این حکم «آزادی مطبوعاتی را که در قانون اساسی تضمین شده است، نادیده می‌گیرد و روزنامه‌نگاران را بیش از پیش محدود می‌کند.»

وونگ، روزنامه‌نگار یک نشریه دانشجویی در هنگ‌کنگ، و ما کای-چونگ، خبرنگار روزنامه و وب‌سایت خبری Passion Times، با اتهاماتی از جمله شورش و ورود غیرمجاز به مجلس قانونگذاری مواجه شده‌اند. این روزنامه‌نگاران به همراه بازیگر گرگوری وانگ و سه نفر دیگر در اول فوریه محاکمه شدند. دادگاه هر دو را از اتهام شورش تبرئه کرد، اما آنها را به دلیل ورود غیرمجاز به مجلس مجرم شناخت.

گفتنی است پس از تظاهرات گسترده سال 2019 علیه لایحه استرداد، پکن در سال 2020 قانون امنیت ملی سخت‌گیرانه‌‌تری را تصویب کرد که با تهدید روزنامه‌نگاران و فعالان، آنان را با اتهامات گسترده‌ای از جمله تجزیه‌طلبی، براندازی، فعالیت‌های تروریستی و تبانی با دشمن خارجی روبرو می‌کند.






کارت

کارت