EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران:
احکام شلاق برای روزنامه نگاران نقض آشکار حقوق بشر است
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران خواستار تعلیق حکم شلاق صادر شده برای دو روزنامه‌نگار ایرانی شد.

براساس اطلاعاتی که به فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران رسیده است با شکایت یک عضو مجلس ایران «مصطفی براری» و «آرش شعاع شرق» خبرنگاران دو سایت «گیلان نوین» و «گیلان نو» در شهر رشت از سوی دادگاه انقلاب این شهر به شلاق و جزای نقدی محکوم شده‌اند.

براساس گزارشها این دو روزنامه‌نگار بعلت «نشر اکاذیب» و «انتشار نشریه بدون پروانه» به  ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق و به اتهام «توهین» نیز به یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده‌اند، این دو روزنامه‌نگار به حکم خود اعتراض کرده‌اند اما وب سایت آنان به دستور مقامات از دسترس خارج شده است.

به گزارش گروههای حقوق بشر پیش از این نیز روزنامه‌نگار دیگری نیز در شهر نجف‌آباد بعلت اشتباه در انتشار ارقام موتورسیکلت‌های توقیف شده توسط نیروی انتظامی در دادگاه به ۴۰ ضربه شلاق محکوم شد که حکم وی اجرا گردید. همچنین سال گذشته دادگاه تجدید نظر محمدرضا تتحی را به استناد نوشته‌هایش به اتهام «نشر اکاذیب» و «ایجاد تشویش در اذهان عمومی» ۴۵۹ ضربه شلاق محکوم کرد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و انجمن وابسته‌اش در ایران به شدت معترض و مخالف چنین احکام غیرانسانی هستند و از مقامات ایرانی می‌خواهند که هرچه سریعتر اتهامات و احکام این چنین علیه روزنامه‌نگاران پایان دهند.

فلیپ لروث رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران گفت: «ما از صدور چنین احکام خارج از عرف و ظالمانه برای روزنامه‌نگاران ایرانی شگفت‌زده‌ایم.»

رییس فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در ادامه افزود: «چنین رفتار ظالمانه، غیرانسانی و اهانت‌آمیز که همکاران ما با آن روبرو هستند، تخلف آشکار اصول اولیه حقوق بشر براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر می‌باشد. ما از مقامات ایران می‌خواهیم که به تعهدات بین‌المللی خود در دورن مرزهای کشورشان پایبند باشند و رفتارهایشان مبنی بر بستن دهان رسانه‌های مستقل را متوقف کنند.»

 


فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ) بزرگترین نهاد صنفی و مدنی مدافع روزنامه‌نگاران در سطح بین‌الملل با داشتن بیش از ۶۰۰ هزار عضو در ۱۴۰ کشور جهان می‌باشد
برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید





کارت

کارت