EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دو مقام دولتی در پیوند افغانستان به علت خودداری از ارایه اطلاعات به دادستانی معرفی شدند
پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷

کمیسیون نظارت بر دسترسی به اطلاعات می‌گوید که وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و رئیس دفتر وی را در پیوند افغانستان به علت خودداری از دادن اطلاعات به یک روزنامه در مورد کارکرد این وزارت، به دادستانی معرفی کرده است.

این کمیسیون در خبرنامه‌ای گفته است که این تصمیم در نشست سه روز پیش اعضای کمیسیون گرفته شده است.

گفته شده است که «روزنامهٔ افغانستان ما»، از ارایه نکردن اطلاعات از سوی وزارت مخابرات در پیوند به چگونگی جمع آوری ۱۰ درصد محصول مخابراتی، به کمیسیون نظارت بر دسترسی به اطلاعات شکایت کرده بود.

در خبرنامه تصریح شده است که کمیسیون نظارت بر دسترسی به اطلاعات، ۲۹ حوت۱۳۹۶ در یک نامه رسمی از وزارت مخابرات خواسته بود که اطلاعات مورد نظر را در اختیار روزنامه مذکور قرار دهد اما این وزارت به آن بی‌اعتنایی کرده و حتی به نامه رسمی کمیسیون نیز پاسخ نداده است.

مرکز خبرنگاری تحقیقی  پیک می گوید که این گزارش از سوی این نهاد تهیه شده و در روزنامه افغانستان ما  نشر شده است.

کمیسیون نظارت بر دسترسی به اطلاعات خاطر نشان کرده است که بر اساس ماده بیست و ششم قانون دسترسی به اطلاعات، امتناع از ارائه اطلاعات به متقاضی، بدون ارائه دلایل موجه و عدم رعایت تصامیم و طرزالعمل‌های کمیسیون، تخلف از احکام قانون شناخته می‌شود.

گفته شده است که بنابر دلایل مذکور، وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی و رئیس دفتر وی به سارنوالی(دادستانی) معرفی شده‌اند.

تا اکنون شهزاد گل آریوبی وزیر مخابرات و رئیس دفتر او به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان، ارایه اطلاعات درست و به موقع از سوی مقام‌ها و نهادهای دولتی را نشانه‌ای از حکومت داری خوب می‌داند و خودداری از ارایه معلومات و یا ایجاد محدودیت در این زمینه را محکوم می‌کند و آن را قابل پیگرد قانونی می‌داند.

مرکز خبرنگاران افغانستان از تمام مقام‌ها و مسؤلان دولتی و خدماتی می‌خواهد حق دسترسی شهروندان و همچنان رسانه‌ها به اطلاعات را که در قوانین کشور به ویژه قانون دسترسی به اطلاعات به رسمیت شناخته شده است، رعایت کنند و با پاسخ گویی به مردم نقش خود را تقویت فرهنگ پاسخ گویی و ایجاد شفافیت کاری ایفا کنند.






کارت

کارت