EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


روایت یک خبرنگار زن از وضعیت روزنامه‌نگاری در میانمار
جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱

ناو بتی هان، یک روزنامه‌نگار برمه‌ای اهل مناطق مرزی میانمار است. او از قبل از کودتای نظامیان میانمار در این کشور گزارش می‌داد.

دو سال پیش بتی هان، هنگام گزارش از یک سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری چین در مرز تایلند/برمه، همراه یک عکاس توسط یک شبه نظامیان مورد حمایت ارتش برمه بازداشت شده بود.

بتی هان، حالا چالش‌های پیش روی خبرنگاران زن برای گزارش در مناطق درگیری را روایت کرده و توصیه‌هایی برای ایمنی خبرنگاران زن که از مناطق درگیری گزارش می‌دهند کرده است.

او در پاسخ به این سوال که این دستگیری چگونه شیوه روزنامه‌نگاری و گزارشگری شما را در موضوعات حساس تغییر داده است؟ گفت:« بعد از اینکه در مرز تایلند دستگیر و آزاد شدم، والدینم از من خواستند کار روزنامه نگاری را متوقف کنم اما دستگیری من انگیزه‎‌ای برای آموختن بیشتر در مورد این مسائل به من داد.»

او ادامه داد که: «دستگیری من الگوی خوبی برای خبرگزاری و همکاران روزنامه‌نگارم بود تا در هنگام گزارش‌دهی مراقب مسائل امنیتی باشند.»

او در مورد تاثیر کودتا در کار خبرنگاران زن گفت: «پس از کودتای نظامی، شورای نظامی به شدت به رسانه‌ها حمله کرد. روزنامه‌نگاران زیادی دستگیر شدند. در این میان زنان روزنامه‌نگاری که دستگیر شده‌اند با آزار جسمی، شکایت‌های غیرقانونی و همچنین آسیب‌های روحی روبرو هستند.»

بتی هان افزود: «حتی خبرنگارانی که دستگیر نشده‌اند هم آسیب‌های روحی زیادی دیده‌اند. خبرنگاران شاهد ضرب و شتم خشونت آمیز، دستگیری، تیراندازی و کشتار معترضان درست جلوی چشمانشان بوده‌اند.»

این روزنامه‌نگار ادامه داد که: «شما به عنوان یک روزنامه‌نگار در میانمار، تقریبا هیچ تضمینی برای ایمنی ندارید. قبل از کودتای نظامی، زندگی خبرنگاران ناامن بود. من قبل از قدرت گرفتن ارتش دستگیر شدم. با این حال، از زمانی که در میانمار روزنامه‌نگار شدم، متوجه شدم که این شغل خطرناک است و بهتر است هنگام دریافت هر نوع خبری، آماده و محتاط باشم.»

خانم بتی هانبه به خبرنگاران در مناطق درگیری توصیه کرد که: «بهتر است در هنگام کار نکات ایمنی را رعایت کنید. در گذشته انعکاس اخبار خطرناک بود اما بعد از کودتای نظامی روزنامه‌نگاری بسیار خطرناک‌تر شد و باعث شده هر لحظه احتمال دستگیری وجود داشته باشد.»

او می‌گوید: «حتی قبل از اینکه میانمار را ترک کنم، مجبور بودم حرفه‌ام به عنوان روزنامه‌نگار را مخفی نگه دارم.»

بتی هان توصیه کرد که: «هنگام گزارش در مناطق درگیری، درک وضعیت مناطق درگیری مهم است. همچنین باید دوستانی را در نزدیکی خود داشته باشید که بتوانند در صورت بروز مشکل به شما کمک کنند و مراقب باشید که با منابع خبری خود و سردبیر یا یکی از همکاران خبرگزاری خود در تماس باشید، همیشه آماده یک اتفاق پیش‌بینی نشده باشید.»

 






کارت

کارت