EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به مناسبت روز جهانی زن
چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱

همزمان با فرارسیدن هشتم مارس، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران از دولت‌های سراسر جهان خواست، با تصویب کنوانسیون شماره ۱۹۰ سازمان بین‌المللی کار که علیه خشونت و آزار و اذیت در محیط کار بوده با مصونیت از مجازات خشونت‌های اعمال شده علیه زنان روزنامه‌نگار مبارزه کنند و از کنوانسیون فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در مورد ایمنی و استقلال روزنامه‌نگاران و کارکنان رسانه‌ای حمایت کنند.

به مناسبت روز جهانی زن، فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) با همراهی شورای جنسیت این فدراسیون، در گزارشی به زنان گزارش‌گر در مناطق جنگی پرداخته و چالش‌های روزانه‌ای، نیازهای امنیتی آنها و اهمیت آن‌ها برای دولت‌ها در سراسر جهان را بررسی کرده است.

فدراسیون اعلام کرد: «کشورهای جهان باید توافقی بین‌المللی را تصویب کنند که خشونت و حمله به روزنامه‌نگاران را غیرقانونی کند.»

در این گزارش آمده است که در سال گذشته، ده خبرنگار زن حین انجام وظیفه کشته شدند که بیشتر آنها از مناطق درگیری گزارش می دادند.

از حملات نظامی و تهدید تا ارعاب پلیس، نظارت و خشونت مبتنی بر جنسیت خطراتی است که این روزنامه‌نگاران هنگام گزارش از درگیری‌ها با آن مواجه هستند.

مبارزه با سانسور دولتی، انتقام‌جویی و ساختارشکنی اطلاعات نادرست هم بخشی از چالش‌های روزانه‌ این خبرنگاران است.

در این گزارش آمده است: «ایمنی یکی از دغدغه‌های اصلی خبرنگاران زن است و خطرات ربوده شدن، ناپدید شدن، آزار جسمی یا زندانی شدن، واقعیت کار روزانه آنهاست.»

در این گزارش با اشاره به کشته شدن شیرین ابوعاقله در حین انجام کار توسط ارتش اسرائیل آمده: «در بسیاری از مناطق درگیری، روزنامه‌نگار بودن تضمین نمی‌کند که با وجود کنوانسیون‌های بین‌المللی، به هدف تبدیل نشوید، و فقدان تجهیزات ایمنی متناسب و نبود پروتکل‌های ایمنی رسانه‌ای، خبرنگاران زن را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.»






کارت

کارت