EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


«روزنامه‌نگاران زن افغانستان حرف می‌زنند»
دوشنبه ۴ بهمن ۱۴۰۰

گزارشی از سوی فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران و شبکه هندی زنان در رسانه و با حمایت تیم روزنامه‌نگاران نروژ با نام «روزنامه‌نگاران زن افغانستان حرف‌ می‌زنند» منتشر شده است.

این گزارش با اشاره به تهدید به مرگ خبرنگارانی که از مقام‌های طالبان انتقاد کرده‌اند، صحبت‌های زنان روزنامه‌نگار افغانستان در این زمینه را به زبان خود آن‌ها منتشر کرده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) خبرنگاران زن و فعالین رسانه‌های مستقل افغانستان را شناسایی کرده است.

گزارش‌های خبری حاکی از آن است که از زمان تسلط طالبان بیش از ۲۵۷ رسانه در افغانستان بسته شده‌ و حداقل ۶۷ خبرنگار در افغانستان با خشونت مواجه شده‌اند.
بر اساس گزارش طلوع‌نیوز، بیش از ۷۰ درصد از کارکنان این رسانه بیکار شده و یا کشور را ترک کرده‌اند.

در ماه سپتامبر، گروهی از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کردند که خبرنگاران و کارمندان رسانه‌های افغانستان، به ویژه زنان در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

دیده‌بان حقوق بشر، دستورالعمل‌های جدید رسانه‌ای که شامل سختگیری در مورد نوع پوشش به ویژه برای زنان روزنامه‌نگار است را عامل تشدید محدودیت‌ها دانسته است.

کمیته امنیت خبرنگاران افغانستان (AJSC) که به صورت هفتگی وضعیت رسانه‌های ولایات مختلف کشور را منتشر می‌کند، خاطرنشان کرده که از نوامبر سال ۲۰۲۰ تاکنون در مجموع ۱۲ خبرنگار کشته شده‌اند و ۲۳۰ خبرنگار با جراحات، ضرب و شتم، تهدید و توهین مواجه شده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تخمین می‌زند که تا نوامبر ۲۰۲۱ میلادی، بر اثر درگیری‌ها ۳.۴ میلیون نفر در افغانستان از بین رفته‌اند.
اکثریت این تعداد را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت