EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


آزادی۱۳ روزنامه‌نگار میانماری توسط حکومت نظامی میانمار
پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰

حکومت نظامی میانمار ۱۳ روزنامه‌نگار را پس ازاینکه اعلام کرد بیش از ۵۰۰۰ زندانی به دلایل بشردوستانه تبرئه می‌شوند، آزاد کرده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) اعلام کرد از شنیدن خبر آزادی روزنامه‌نگاران استقبال می‌کند، اما حکومت نظامی باید بیشتربه کنوانسیون‌های حقوق بین‌المللی پایبند باشد.

حکومت نظامی میانمار همچنان به بازداشت خودسرانه ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال خبری ادامه می‌دهد. این فدراسیون از مقامات نظامی میانمار می‌خواهد که فوراً همه روزنامه‌نگاران را که به‌ صورت غیرقانونی در بازداشت هستند، آزاد کنند.

قرار بود بیش از ۱۳۱۶ زندانی آزاد شوند و اتهامات ۴۳۲۰ مخالف، که برخی از آن‌ها فراری بودند، لغو شود؛ اما حکومت نظامی برنامه‎ای برای چگونگی این آزادی منتشر نکرده است.

در میان اولین گروه از زندانیان آزاد شده 13 نفر از روزنامه‌نگاران هم بودند. بر اساس گزارش‌ها هنوز ۳۸ روزنامه‌نگار در زندان هستند. افرادی که به دلیل واهی «تروریسم»مرتبط با فعالیت‌های ضد حکومت نظامی بازداشت شده‌اند، همچنان در زندان خواهند ماند.

این آزادی دسته جمعی پس از حذف رئیس حکومت نظامی میانمار از نشست آتی اتحادیه کشو‌رهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) روی داد. بسیاری این عفو عمومی را تلاشی برای ترمیم وجهه بین‌المللی میانمار می‌دانند.

تام اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل، در بیانیه‌ای در توییتر گفت که تصمیم حکومت نظامی برای آزادی زندانیان تغییر ماهیت حکومت نیست بلکه مدرکی است که نشان می‌دهد فشارهای بین‌المللی موثر واقع شده است.

به گفته گروه حمایت از میانمار، انجمن کمک به زندانیان سیاسی (AAPP)، از زمان کودتای ۱ فوریه ۲۰۲۱، بیش از ۷۰۰۰ نفر دستگیر، متهم یا محکوم شده‌اند.

مشروح این خبر را اینجا بخوانید.






کارت

کارت