EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


دستگیری دو روزنامه‌نگار مستقل توسط نظامیان میانمار
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲

دو روزنامه‌نگار رسانه آنلاین «داوی واچ» به نام‌های آنگ سان او و میو ماینت او در محل سکونت خود در شهر مییک در جنوب میانمار توسط حکومت نظامی این کشور دستگیر شدند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران(IFJ)  و شبکه خبرنگاران میانمار (MJN) دستگیری روزنامه‌نگاران را محکوم کردند و خواهان آزادی فوری آنها شدند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران ضمن ابراز تأسف از بازداشت این دو روزنامه‌نگار، تأکید کرد: «حکومت نظامی باید حملات بی‌امان و هدفمند خود علیه روزنامه‌نگاران مستقل و کارکنان رسانه‌ها را متوقف کند. گزارش‌دهی جرم نیست و ارعاب و آزار رسانه‌های کشور توسط حکومت نظامی، بی‌اعتنایی کامل آن به آزادی مطبوعات را بیشتر می‌کند.» شبکه خبرنگاران میانمار نیز در این رابطه اعلام کرد : «در میانمار، روزنامه‌نگاران با دستگیری و حبس مواجه می‌شوند. روزنامه‌نگاران بازداشت شده ممکن است محاکمه مستقلی نداشته باشند، زیرا احکام اغلب از پیش تعیین شده است. این امر منجر به ارعاب خانواده‌ها و همکارانشان می‌شود.»

حوالی نیمه شب سیزدهم دسامبر، آنگ سان او و میو ماینت او از پرتال خبری آنلاین هفته نامه تاننتاری، که توسط آژانس رسانه‌ای منطقه‌ای داوی واچ منتشر می شود، در خانه‌های خود به‌دست اعضای ارتش میانمار دستگیر شدند. بر اساس بیانیه دیده‌بان داوی، این دو روزنامه‌نگار در حال حاضر در یک بازداشتگاه محلی در بازداشت هستند. در جریان دستگیری، اعضای حکومت نظامی تلفن‌های خبرنگاران و همچنین تلفن‌های اعضای خانواده آنها و دو لپ تاپ متعلق به دیده‌بان داوی را ضبط کردند.

سردبیر داوی‌واچ که به دلیل نگرانی از احتمال انتقام‌گیری از سوی ارتش خواست نامش فاش نشود، گفت که خبرنگاران سه روز پس از بازگشت از مخفیگاه به خانه دستگیر شدند و پرسنل نظامی به اعضای خانواده آنها گفته‌اند که خبرنگاران به دلیل گزارش‌های خود دستگیر شده‌اند.

میانمار همچنان یکی از بدترین زندان‌های روزنامه‌نگاران در سراسر جهان است و در رتبه دوم بدترین کشورهای جهان از نظر بازداشت روزنامه‌نگاران قرار دارد. به گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، در سال ۲۰۲۳ بیش از شصت روزنامه‌نگار در این کشور زندانی شده‌اند.






کارت

کارت