EnglishFrançaisEspañolعربیفارسی


شکنجه و قتل یک خبرنگار زندانی در میانمار
جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲

جسد میات توتان، خبرنگار وسترن نیوز، همراه شش زندانی سیاسی دیگر پیدا شد. روی اجساد این هفت نفر که توسط شورای نظامی حاکم بر میانمار بازداشت شده بودند، آثار شکنجه مشهود بود. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) و شبکه روزنامه‌نگاران میانمار (MJN) این قتل وحشتناک را به‌شدت محکوم کردند و خواستار پیگرد فوری عاملان و آمران این حادثه و پایان دادن به خشونت‌های گسترده علیه مردم و روزنامه‌نگاران در میانمار شدند.

فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه اعلام کرد: «قتل شنیع و خونسردانه میات توتان را به عنوان حمله‌ای به آزادی مطبوعات در بالاترین سطح، محکوم می‌کنیم. این روزنامه‌نگار و شش غیرنظامی دیگر بدون محکومیت قبلی در بازداشت بودند و به‌طور هدفمند توسط پرسنل نظامی شکنجه شدند و به قتل رسیدند و پس از آن اجسادشان رها شد. شورای نظامی حاکم باید به خشونت گسترده در میانمار پایان دهد و اطمینان حاصل کند که عاملان این جنایت فوراً به دست عدالت سپرده می‌شوند.»

 شبکه روزنامه‌نگاران میانمار نیز قتل میات توتان را «بالاترین تهدید و ارعاب» برای روزنامه‌نگارانی دانست که در مناطق درگیری کار می‌کنند: «روزنامه‌نگاران هر لحظه ممکن است به‌دست نیروهای شورای نظامی حاکم بر میانمار کشته شوند.»

شورای نظامی، میات توتان را به «ایجاد ترس از طریق انتشار اخبار جعلی» متهم کرده بود. این اتهام، از زمان کودتای نظامی در اول فوریه ۲۰۲۱، به طور مداوم برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران در سه سال گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. این روزنامه‌نگار در بیست‌ودوم سپتامبر ۲۰۲۲ به‌دلیل انتشار پست‌های انتقادی نسبت به شورای نظامی حاکم در شبکه های اجتماعی، در خانه‌اش دستگیر شد و پیش از مرگش محاکمه یا محکوم نشده بود.






کارت

کارت